2011-12-10

En slags debut

För första gången tänkte jag att jag skulle svara på en rolig fråga som jag hittade ute bland bokbloggarna jag läser. Det är från bloggen Ord och inga visor med frågan Älsket och hatet. Enkäten handlar om litterära miljöer bland annat.

Gillar:

Litterära mijöer: Älskar storslagna miljöer oavsätt om de är verkliga eller påhittade. Böcker som handlar om Skottland eller Irland är en favorit för jag kan riktigt se allt det gröna framför mig. Men en väl beskriven fantasymiljö är inte heller att förringa.
Dessutom kan jag mycket väl gilla stadsmiljöer. Storstäder med pulserande liv runtomkring. Där det hela tiden händer någonting någonstans. Att läsa välskrivna böcker om London, New York eller Rom gör att jag vill ut och resa. Böckerna ger mig en möjlighet att besöka ställen jag inte varit.
Även historiska miljöer passar mig. Allt från engelska slottsmijöer till pyramiderna i Giza eller återingen Roms gamla statsdelar så som det såg ut på Julius Cesars tid.

Genrer: Deckare, historiska romaner/klassiker, fantasy, en del romaner, äventyrslitteratur. Har även på senare tid börjat gilla böcker om övernaturliga varelser t ex vampyrer. Detta mycket tack vare Stephenie Meyer som jag älskar. Dessutom älskar jag sagor. Bröderna Grimm och H C Andersen för att nämna några.

Boklängd: Spelar egentligen ingen roll. Idealt är väl 300-400 sidor men det finns egentligen ingen längd som avskräcker mig. I och med att jag läser fantasy så får man många gånger räkna med stora böcker. Nyss läste jag t ex Arvtagaren av Christopher Paolini och den var på 900 sidor. Det enda som är lite synd med mastodontböckerna är att det är lite svårt att ligga ner i sängen och läsa.

Typ av språk: Gärna rappt, ironiskt och med mycket humor. Det ska hellst var skrivet på prosa. Gillar när det är välformulerat och inte för mycket slang.

Typexempel: Janet Evanovich är en typisk författare jag gillar. Där finns bra karaktärsbeskrivningar, framför allt på ytan och hon använder sig av ett väldig förklarande språk. Dan Brown har väldigt bra mijöbeskrivningar precis som Iggulden som är en riktig favorit. Älskar böckerna om Djingis Khan där jag fick en otroligt bra beskrivning om en stor känd person som jag egentligen inte visste mycket om innan. J K Rowling kräver ingen ytterligare förklaring utom att jag älskar henne och likaså är jag ett stort fan av Christopher Paolini. Nora Roberts går också alltid hem. Man vet vad man får även om det kan vara lite förutsägbart ibland. Sen givetvis Stephenie Meyer som öppnade upp mina ögon för en ny typ av litteratur som jag annars aldrig hade fått för mig att läsa, tjurig och envis som jag är. Giilar oxå David Baldacci, John Grisham och Jeaffery Deaver för att nämna några fler.

Jag ogillar:

Litterära mijöer: Finns inget jag verkligen ogillar så länge det är välskrivet. Möjligtvis så är det sjukhusmijöer. Har alltid haft fobi för sjukhus och därför är inte dessa böcker heller något för mig.

Genrer: Skräck är absolut ingenting för mig. Framför allt inte när det blir psykologiskt. Tycker inte om känslan av att det kryper under skinnet på mig. Skulle verkligen vilja gilla för läser så många bra recenssioner om skräck-böcker men jag ska inte ge mig in på det.
Biorafier och memoarer är inte heller något för mig. Vet inte hur många böcker i dessa genrer som jag har påbörjat och kan tycke det är bra de första 200 sidorna. Sen orkar jag aldrig läsa klart. Om en pojke är ett exempel som så många bara älskade. Och visst är det gripande men jag orkar inte ta mig till det.  Men skam den som ger sig. Kämpar väl vidare och föröker igen.

Boklängd: Finns inget jag ogillar. Möjligtvis har jag inte så god relation till noveller, men har heller inte läst några på många år.

Typ av språk: Det får inte bli för poetiskt eller för gulli gull över språket. Har även problem ibland (långt i från alltid)  med böcker skrivna i jag form. Undantag är t ex Meyer.

Typexempel: Johan Teorins senaste Snakta Pysko är ett exempel på en bok som blir riktigt jobbig att läsa. Den ligger på nattygsbordet och väntar men det lär dröja innan den blir utläst. Kommer jag väl igenom den så tycker jag förmodligen att den är bra men just nu är det bara jobbig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar