2012-06-01

Officiellt sommar

Så, då var maj månad officiellt avklarad och sommaren har trätt in. Juni månad är det något speciellt med, en väntan på allt som hör sommaren till, jordgubbar, bad, midsommar, SEMESTER, prästkragar, varma kvällar. Inte för att maj har varit så himla dåligt det heller. Trädgården är underbart grön och skön, syrenerna blommar för fullt och värmen har kommit och solstolsläsning med den. Just nu njuter jag verkligen...


Lite läsa i maj har jag hunnit med, detta trots alla timmar på jobbet med utvecklingssamtal och avslutningsfester. Kanske är extra skönt att faktiskt komma hem och chilla i trädgården med en bok av den anledningen. Och många böcker har det hunnits med. Dessutom är mina tre första recensionsexemplar avklarade, och tre bra sådana...
Tyvärr gick det lite si så där med mina läsmål. Författare från min lista har jag hunnit med, likaså klassiker, men författare som inte tillhör mina bekvämlighetszoner geografiskt har det inte blivit något av så det får jag kämpa lite extra med nästa månad.

Majs böcker:
Wicked lovely av Melissa Marr (Ljudbok)
Darkside av Belinda Bauer
Charlie and the Chocolate factory av Roald Dahl
Torment av Lauren Kate
Hell´s corner av David Baldacci (Ljudbok)
Plum Lucky av Janet Evanovich
Gösta Ekman Farbrorn som inte vill va' stor av Klas Gustafson
Rör mig inte av Tahereh Mafi
Kung Caspian och skeppet Gryningen av CS Lewis (Ljudbok)
The Litigators av John Grisham (Ljudbok)
Trollskogen -Trollungarna och häxan av Sissel Böe och Peter Madsen

Dessutom lite Tintin:
Tintin i Tibet
De sju kristallkulorna
Solens tempel
Koks i lasten
Det hemliga vapnet
Plan 714 till Sidney

Antal böcker lästa/lyssnade på = 11
4 böcker på svenska, 7 böcker på engelska, 4 ljudböcker

Majs roligaste bok:
Kan inte låta bli det, men återigen måste jag nämna Janet Evanovich på den här punkten. Hennes böcker = skrattgaranti. Denna månaden fick den dock lite konkurrens av Roald Dahl.

Majs mest spännande bok:
Darkside var riktigt spännande även om jag kunde lista ut hur det hela hängde ihop. Även Hell's corner var en höjdare.

Majs överraskning:
Biografin om Gösta Ekman överraskade mig. Ja, jag ville verkligen läsa den. Samtidigt var jag lite skeptisk mot om det skulle vara något för mig eftersom jag brukar tycka halva boken är intressant sen blir den liggande när det gäller biografier. Så inte i detta fallet.

Månadens sämsta:
Wicked Lovely var ingen favorit hos mig. Även The Litigators var något av en besvikelse från Grisham (recension kommer).

Månadens bästa:
Här skulle jag kunna skriva hur många böcker som helst. Rör mig inte får nog dock knipa förstaplatsen eftersom det var en bok som levde upp till mina höga förväntningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar