2012-07-06

Bokbloggsjerka 6 - 9 juli

Veckans fråga i bokbloggsjerkan är följande:

Vilket bokformat föredrar du?

Jag kan säga att det är lite olika beroende på vad det är för typ av bok jag läser. För det allra mesta så är det pocket/storpocket som gäller hemma hos mig. Lagom tungt att bära med sig och får plats lite var stans i väskor och liknande. Inbundna böcker är jag däremot inte så förtjust i, men lånar för det mesta på biblioteket. Det finns dock ett undantag. Teglestenar!! Det låter kanske konstigt men så fort en tegelsten ska förvandlas till pocket så minskar teckenstorleken, marginalerna blir nästan obefintliga så det finns ingenstans att hålla i den om man ligger och läser vilket i sin tur leder till kramp i fingrarna. Dessutom kan du inte lägga den framför dig på ett bord eller en filt utan att den hela tiden trillar ihop. Detta kan du göra med en inbunden och därför läses tegelstenar bäst vi köksbordet.
Ytterligare ett favoritformat måste jag säga är ljudbok. Perfekt att ha med sig när man gör allt tråkigt som man måste göra där hemma.

13 kommentarer:

  1. Jag har bara provat ljudbok en gång och då blev jag så uttråkad att jag inte alls hängde med. Och det var inte bokens fel, den har jag läst på vanligt sätt sedan och den var otroligt bra. Förmodligen en vanesak, men jag klarar inte det där med att lyssna och hålla fokus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det var lite svårt att vänja sig i början. Men när jag gick på högskolan pendlade jag ca 20 mil om dagen och då var det ett perfekt komplement till läsning eftersom jag inte kan läsa på tåg/buss. Ett tips är att börja med böcker man redan läst och kan. Väldigt skönt och fullkomligt avslappnande.

      Radera
  2. Det verkar som att Cassandra har problem att kommentera hos dig och därav skrev hon denna kommentar till dig hos mig i stället: Kan inte lämna kommentar på din blogg, så den kommer här: “Tegelstenar gör sig nog bäst som inbundet. Som du säger – marginalerna ryker eller så blir pappret så oerhört tunt att jag blir rädd för att ha sönder det.”

    Annika (http:alkb.se)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag menar. Det är sk*tjobbigt.

      Radera
  3. Det där med tegelstenar har du alldeles rätt i...därför kanske som jag aldrig börjar på Blonde i pocket som har har haft hemma flera år nu..tänker att nästa sommar så...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har samma problem med några böcker här hemma. Läst några sidor och boken är jättebra men det är helt enkelt för jobbigt så därför slutar jag.

      Radera
  4. vet inte om du hittar min sida: http://www.dorasbokprat.blogspot.se/2012/07/bokbloggsjerka-om-bokformat.html

    Anette /Feelgoodbibliotekarien

    SvaraRadera
  5. Fast en riktig tegelsten som storpocket - det är det bästa av två världar. Normaltext, normala marginaler - och så kan du knäcka ryggen lite fint och försiktigt så ligger den stilla på bordet vid mattallriken när man inte kan slita sig från läsandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tegelsten som storpocket har jag faktiskt inte råkat än, men det är absolut en tanke. Tack för tipset.

      Radera
  6. Pocket tycker jag bäst om men det funkar bara om man kan vänta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men för mig är det inte ett jätteproblem eftersom jag oftast (i alla fall innan jag skaffade bloggen) upptäcker böcker långt efter alla andra och då har de redan kommit ut på pocket.

      Radera
  7. Jag gillar tanken på ljudböcker och att kunna "läsa" under tiden som man gör trista saker. Är dock rädd för att jag lätt skulle tappa fokus på boken så jag har inte kommit mig för att prova än. Men en vacker dag så! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det problemet hade jag också lite i början. Därför började jag med att lyssna på böcker jag redan hade läst. På så sätt gjorde det inget om jag missade lite. Och precis som i vanlinga böcker kan man ju hoppa tillbaka ett stycke om det känns som man missat något.

      Radera