2012-07-24

Dag 8


30 days of books - Most overrated book

Eftersom jag gillar fanatsy så såg jag framemot att läsa Diamantsvärdet och träsvärdet av Nick Perumov som jag hade hört så mycket fantastiskt om. Detta ryska underverk som var en ny Tolkien och allt annat positivt som man kunde skriva om en bok. Jag hade gått och längtat tills jag skulle få läsa boken och sen köpte jag den (relativt billigt) på bokrean för 2 år sedan. Men så besviken jag blev. Första boken (enda jag har läst till dags datum) var rörig och förvirrande. Många karaktärer som jag inte förstod mig på och allmänt rörig handling. Trots allt detta hämtade den sig något på slutet och jag började fundera kring om den kanske var något att ha trots allt. Då var den helt plötsligt slut. Kanske ska jag läsa del två, medans jag forfarande har ettan i någorlunda färskt minne, kanske inte. Men den levde i alla fall inte upp till mina förväntningar.


20 days of Harry Potter - Favourite subject
Nu är det i alla fall lätt. I böckerna finns det ingenting som trollbinder så som Försvar mot svartkonster. Visst älskar jag Förvandlingskonst och Trolldryck. Men svartkonster slår det mesta. Den kan ju i och för sig bero på Rowlings speciella inriktning mot detta ämne och att Harry själv benämner det som sitt favoritämne. Det känns som ett ämne man verkligen kan ha nytta av. I alla fall i de fientliga tider som råder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar