2012-07-10

Nya kontakter

Katastrof! Under sin möhippa tappar Poppy Wyatt bort sin förlovningsring. Och inte vilken förlovningsring som helst utan fästmannen Magnus släktklenod och ärvegods. Och mitt i sin jakt, medans Poppy försöker kontakta polis och vänner för att få hjälp så blir hennes mobil stulen. Mobilen som är Poppys hela liv. Men av en ren tillfällighet så råkar hon hitta en mobil i en papperskorg. Mobilen visar sig tillhöra Sam Roxton, eller i alla fall hans före detta sekreterare. Tillsammans kommer Poppy och Sam överens om att dela mobil eftersom Poppy redan lämnat ut numret till alla på hotellet. Det enda Poppy behöver göra är att vidarebefordra Sams mail. Det kan väl inte vara så svårt eller...?

Chick-litt väcker hos mig väldigt blandade känslor. Oftast är det väldigt roligt och befriande att läsa, men ibland kan det bli rent hysteriskt och då har jag lite svårt för det.
Hysteriskt kan man minst sagt säga att Nya kontakter av Sophie Kinsella är i början. Det är bitvis så pinsamt så jag inte ens vet vart jag ska ta vägen och måste ibland nästan tvinga mig själv att fortsätta läsa. Poppy lyckas trassla in sig i så mycket tokigheter så jag undrar för mig själv hur hon ska lyckas lösa allting utan att göra bort sig ännu mer. Som till exempel när hon spelar alfaphet med blivande svärföräldrarna (som är genier och skriver alla möjliga svåra ord) och till slut börjar fuska med hjälp av Sam via telefonen och till slut kläcker ur sig att hon är expert på grekisk filosofi. Detta vill givetvis svärföräldrarna diskutera kring vid ett senare tillfället. Busted!!!
I andra halvan av boken lugnar tempot ner sig något och det är nog tur för mina nerver. Det är nu det gäller att försöka sona för sina brått, eller i alla fall trassla sig ur alla lögner som Poppy har vävt kring sig själv. Dessutom uppdagas det för Sam att Poppy kanske kan ha råkat skicka ett eller ett annat mail i hans namn.
Boken är helt klart både rolig och läsvärd. För till slut så ordnar det ju upp sig, precis som det ska göra i den här typen av litteratur. Jag kan varmt rekomendera den till alla som vill få sig ett gott skratt.

Tack Damm förlag för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar