2012-09-03

Tematrio - Titelmän



Denna veckan vill Lyran att vi: Berättar om tre romaner/noveller/texter med ett mansnamn i titeln! Jag hade lite svårt till en början att hitta böcker men tillslut hittade jag tre i alla fall.



  • Alexander av Valerio Massimo Manfredi. En historisk roman om Alexander den store, första delen. Jag har bara den första delen hemma och har också bara läst denna. Inte en av de bättre historiska romaner jag läst. Tyvärr! Och det lär heller inte bli att jag kommer läsa fortsättningen.
  • Ramses i Akacieträdets skugga av Christian Jacq. Här har vi och andra sidan en historisk roman som jag älskar. Älskade denna serie och jag vet att jag satt och läste denna boken (sista av fem) på tåget hem från Gävle när jag bodde där. Jag minns det för att jag satt och grät så tårarna sprutade och vansinnigt pinsamt var det.
  • Ralphs party av Lisa Jewell. Minns inte så mycket av den här boken mer än att jag tyckte den var bra och den var en inkörsport till författaren som jag tycker mycket om.

2 kommentarer:

  1. Har alla tre delarna och tycker att dom är ganska okey. Men visst finns det bättre historiska romaner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet att jag inte riktigt berördes av historien även om jag funderade på att läsa fortsättningen när jag läste den. Nu när det har gått flera år sedan jag läste den känns det för sent.

      Radera