2012-12-08

De utvalda: Monstets dotter

Det var läge sedan jag hade en sådan ro att sitta och läsa men sen hamnade andra delen i De utvalda-serien, Monstrets dotter av Kristin Cashore, i min hand och det blev helt plötsligt svårt att lägga ifrån sig boken. Denna boken är minst lika bra som första delen och jag verkligen älskar denna serien.

Flamma är ett monster. Som monster har hon en speciell gåva som gör att hon kan ta över folks sinnen. Det vet alla människor i landet Dells om och det gör att de är väldigt rädda men fascinerade av henne. När det får syn på det vackra monstret med det vackra röda håret kan många inte låta bli att dras med av henne som person. Därför väljer Flamma att leva i avskildhet i norra delen av landet. Men så lätt är det inte när kriget knackar på dörren och Flammas krafter är av största betydelse för kungen och hans bror Brigan.

Denna boken griper tag i mig. Den har mycket bra karaktärsbeskrivningar som griper tag i mig och jag befinner mig själv i landet Dells där historien utspelar sig. Jag gillar Flamma, hur hon kämpar med tankar kring den hon är, eller den hon förväntas vara. För måste allting alltid vara precis som det är förväntat att vara.
Det enda jag kan sakna lite i boken är kopplingen till första boken - även om jag kan ha en viss förståelse för hur det kommer att hänga ihop. Jag förstår ju att den här delen förmodligen är av största betydelse för fortsättningen. Men jag gillar att det inte är för uppenbart vart hän historien kommer att ta mig.
En mycket bra bok som jag varmt kan rekommendera till fler läsare. En bok som verkligen griper tag. Nu har jag bara ett problem, om jag ska vänta till i mars månad när tredje delen kommer eller om jag ska ta och beställa den på engelska. Eftersom jag har första delen på pocket och andra inbunden behöver jag ju inte bry mig om att få den i samma stil - det är liksom redan för sent. Men äga boken Bitterblue (Hemligheternas rike) kommer jag att göra så småningom i vilket fall som helst.

Tack Semic förlag för detta recensionsexemplar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar