2013-01-21

Minirecensioner x3

Nu ligger jag så fruktansvärt långt efter med recensioner så jag knappt vet vilka böcker jag recenserat. Därför kommer här tre korta recensioner på några av de böcker jag läst i januari. Kommer bara vara en kort fundering kring vad jag tyckte om boken. Vill ni läsa vad den handlar om - tryck på bilden.

Nattens begär av Sherrilyn Kenon
Ytterligare en vampyrroman - denna gången med ankytning till grekisk mytologi. Jag var länge rätt så nyfiken på att läsa den här boken men den levde väl inte riktigt upp till förväntningarna. Något jag irriterar mig på är när man inte riktigt kan hålla isär begreppen. Det talas om grekiska gudar hit och dit men rätt som det är dyker Bacchus in som är den romerska vinguden (Dionyssus är den grekiska motsvarigheten). Ibland blir historien också lite för smörig för min smak - även om jag oftast gillar smörigt.

The Woman in Black av Susan Hill
Hade hört mcyket om den här boken via olika bloggar och trots att jag alltid har inbillat mig att jag inte gillar skräck så valde jag att plocka upp den när jag var på biblioteket. Någon gång måste jag ju prova att läsa skräck tänkte jag. Kan fortfarande inte påstå att jag är jätteförtjust i skräck och inte av den anledningen jag trodde. Boken är väldigt målande men jag kan inte påstå att jag någon gång under läsningen blev skrämd. Den lilla obehagskänsla som jag hade var den att jag hela tiden satt och förväntade mig att bli rädd. Jag tyckte på det stora hela att historien var rätt så platt.

Mercurium av Ann Rosman
Fjärde delen av Rosman om Karin Adler och hennes team och återigen bjuds jag på en välskriven deckar där allt känns trovärdigt. Däremot tycker jag att den här historien innehåller två historier vilket kanske inte hade behövt vara fallet. Det hade räckt om boken handlade om Metta Fock som en firstående från serien. Däremot måste jag säga att jag blir mer och mer förtjust i karaktärerna. Till och med Folke börjar växa i min bok och det måste ju helt klart vara en bedrift.

Nattens begärWoman in BlackMercurium

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar