2013-02-19

Top Ten Tuesday


 
 
Nu var det dags för Top Ten Tuesday hos The Broke and the Bookish igen, väldigt länge sedan jag hade möjlighet att delta.

 
Denna veckan ska vi lista 10 favoritkaraktärer ur egen vald genre.
 
Oj vad svårt att välja genre först och främst, men tillslut valda jag dock att inrikta mig på deckare/thriller/äventyrsböcker. Mina tio är helt utan inbördes ordning, möjligtvis med undantag av den som kommer först.
 
  1. Stephanie Plum. Janet Evanovich har lyckat skriva fantastiskt roliga deckar (om man ens kan kalla dem deckare) och Stephanie är så klart min absoluta favoritkaraktär. Att en människa kan ha så mycket otur är för mig obegripligt och att man sen dessutom kan lyckas med att spränga så många bilar. De mystiska och heta karlar i form av Morelli och Ranger som kretasar kring henne gör inte det hela sämre. Bokserien inleds med boken One for the money, men det är inget krav att man läser dem i ordning.
  2. Robert Langdon får följa med på ett hörn på den här listan. Jag älskar Da Vinci koden och Änglar och demoner och ser med stort nöje fram emot när Brown ska släppa Inferno senare i vår.
  3. Jason Bourne heter Robert Langdons välkända agent/lönnmördare i böckerna Identitet Kain, Kodnamn Schakalen och Operation Hongkong (möjligtvis i fel ordning). Böckerna har jag läst även om jag i det här fallet tycker bättre om filmversionen med Matt Damon. Älskar filmerna!
  4. My name is Bond, James Bond. Att allas vår agent 007 med rätt att döda finns i bokform är kanske inte vida känt och definitivt så är det först och främst filmerna som man tänker på. Jag har däremot läst några av böckerna och förra sommaren läste jag den nyaste boken Carte Blanche av Jeffery Deaver. Det var dock inte Deaver som skapade Bond utan hans pappa heter Ian Flemming. Har några av de tidigare böckerna här hemma i någon form av pocket och jag tycker de är vansinnigt vackra.
  5. Oliver Stone i böckerna om Kamelklubben av David Baldacci är en skön snubbe. Före detta lönnmördare (ser ni ett tema i favoritkaraktärer) inom CIA som nu har gått under jorden. Samlar en skara udda karaktärer runt sig och försöker avslöja komplotter på hög nivå. Åter igen mycket bra böcker som jag alltid ser fram emot när det släpps nya.
  6. Baldacci är en favoritförfattare hos mig och därför får ytterligare ett par av hans karaktärer följa med på listan. Michelle Maxwell och Sean King är föredetta Secret Service nummera privatdektektiver. Mycket trevliga böcker där jag nog tycker Geniet är den bästa. Däremot var det länge sedan jag läste något om denna duo så jag kanske skulle ta och kolla upp om det släppts nya böcker.
  7. En svensk militär måste in på den här listan för Carl Hamilton av Jan Guillou är en riktig favorit. Det bästa är att jag har några böcker kvar att läsa så än finns det lite Hamilton kvar att hämta. Däremot tycker jag nog de första böckerna är de bästa.
  8. Myron Bolitar är en rätt så ny bekantskap för mig men han gick rakt in i mitt hjärta. Älskar språket som Harlan Coben använder för att gestalta Myrons karaktär. Fullt med ironi och sarkasm som gör att han känns verklig och dessutom passar mig som handen i handsken.
  9. Kan ju inte helt utelämna gubben Harry Bosh från den här listan. Har läst så mycket av Michael Connelly genom mina dagar och det måste väl helt enkelt bero på Bosh. Detta trots att han inte direkt är en älskvärd karaktär. Mickey Haller är ytterligare en karaktär som jag tycker Connelly har lyckats med.
  10. Sist och kanske minst men absolut inte sämst är Agatha Christies underbara miss Marple. Denna lilla gumma som har sitt alldeles egna sätta att lösa mordgåtor måste bara få vara med på en lista över top tio karaktärer inom deckargenren. Hon kräver väl ingen nämre presentation kan jag gissa.
 

2 kommentarer:

  1. I love your genre choice and you picked some great characters. kelley—the road goes ever ever on

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thriller and krim must be me favourite genre, even if I read a lot more.

      Radera