2013-09-25

Noveller

Noveller är inte något jag läser speciellt ofta. Okej nästan aldrig då. Brukar inte finna något nöje i att läsa dem. Känns som om jag knappt hinner börja förrän de är slut. Men den senaste tiden har jag faktiskt läst tre stycken som jag tänkte jag skulle försöka sammanfatta i ett inlägg.

Pälsen av Hjalmar Söderberg
En gammal man råkar en dag ut för en olycka som fördärvar han rock. Av en vän får han då låna en päls. Mannen tänker då att med en päls hade man varit mycket lyckligare - och det visar sig att han kanske inte hade så fel i den tanken.
Den här novellen läste jag mest bara för att prova på att läsa på min nya letto. Hade inget större nöje av att läsa den. Inte alls faktiskt. Dessutom tycker jag definitivt att sju sidor text är för lite. Ingenting hinns ju berättas.




Falla sönder av Tahereh Mafi
Det här är novellen mellan böckerna Rör mig inte och Rädda mig inte av samma författare. Man får följa Warrens tankar om Juliette och om hans maktposition. Det här är en helt okej novell som gör att man får lite djupare inblick i fler karaktärer än Juliette. Jag läste Rädda mig inte före jag läste denna novellen men det gjorde faktiskt inte så mycket även om denna utspelar sig före i handlingen. Däremot önskade jag nästan att jag hade första boken i lite mera färskt minne eftersom den återspeglade så mycket till den boken.




Det sällsamma fallet Benjamin Button av F. Scott Fitzgerald
Jag har sett filmen med Brad Pitt om mannen som åldras baklänges. När han föds är han en gammal gubbe på ca 70 år som kan och vet mycket, men som uppfostras av sin far som om han vore ett litet barn. Det var en fascinerande film och eftersom jag samtidigt har varit väldigt intresserad av att läsa något av F. Scott Fitzgerald så passade det bra att läsa denna novellen. Jag kan ju så här i efterhand konstatera att novellen hade gjorts om en hel del när den blev film. Jag kommer ihåg en kärlekshistoria. Det är inte novellen. Däremot tycker jag mycket om novellen även om allt går väldigt fort framåt. Det är en varm historia om att vara annorlunda. Jag gillar skrivsättet. Nu är det The Great Gatsby som står näst på tur helt klart.

2 kommentarer:

  1. Det sällsamma fallet Benjamin Button har jag tänkt läsa under hösten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra. Tyckte om den.

      Radera