2014-01-13

Tematrio - tre bra 2013

Nu är jag hemma efter en väldigt lång dag. Tänkte jag skulle passa på att trycka in Lyrans tematrio här innan jag försvinner till sängen och en date med kudden - tror knappast på läsning.

Denna veckan vill Lyran att vi berättar om tre bra böcker under 2013. Mina topp fem har ni redan fått, men om ni glömt kan ni alltid läsa om det här igen. Vi fyller väl på med 6-8 (kanske eller i övrigt tre bra böcker).

  1. A Game of Thrones av George R.R. Martin. Tv-serien är fantastisk och boken var minst lika bra. En riktig fänglsande fantasyvärld som griper tag med sin komplexitet och alla sina karaktärer. Trots detta har jag inte blivit färdig att läsa vidare i serien. Kanske ska plocka upp dem på svenska istället för det är faktiskt ganska tung läsning på svenska.
  2. Jag blev mycket förtjust i Kerstien Giers böcker, Rubinröd, Safirblå och Smaragdgrön. Mycket trevliga lättsamma böcker om tidsresor. Böckerna är skrivna med värme och humor. Det är alltid plus i kanten hos mig.
  3. Wallflower av Stephen Chbosky läste jag under absolut sämsta omständigheter men trots det bet den sig tag i mig. En otroligt hjärtvärmande berättelse om en pojke som inte är som alla andra och som försöker passa in på sitt egna lilla sätt. Jag hoppas att jag någon gång ska läsa om denna boken och då ge den den tid den behöver och inte hasta igenom den på ett par timmar.

3 kommentarer:

  1. Ah GoT, börjar bli sugen på att läsa om dem, men ska nog vänta så att det blir närmre nästa bok kommer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste verkligen ta tag i att läsa dem. Tycker ju det är så bra.

      Radera
  2. Game of Thrones är underbara, men ganska långa. Det värsta tycker jag är när man läser kapitlen om de man egentligen inte är så intresserad av och bara längtar till nästa...

    SvaraRadera