2014-02-22

Det var en gång det som inte var

Det var en gång det som inte var : romska sagor (inbunden)Det var en gång det som inte var är en samling romska sagor som är återberättade av Bagir Kwiek och Monica Hirsch. Illustrationerna i bokwn är av Jonas Rahm. Boken innehåller 7 olika folksagor och jag måste säga att det är mycket trevlig läsning.

Det är inte direkt ny information att jag älskar sagor och berättande och det får jag verkligen i den här boken. Alla sagor är nya för mig men samtidigt så kan man hitta många liknelser i de sagor som för oss är lite mer traditionella. Till exempel finns det två sagor som handlar om kloka djur som på något sätt hjälper sin husse att vinna rikedom och ära, Gubben och den kloka tuppen samt Aljosha och den listiga räven. Liknelserna till Mästerkatten i stövlarna är väldigt stora.
I övrigt innehåller sagorna trolldom, talande djur, kärlek, vishet och tur. Jag gillade Ha tur eller vara klok, vilket är bäst? riktigt mycket men också Pojken och krukan.
Boken fick också följa med till jobbet och barnen där satt glatt och fnissade till några sagor och det är alltid ett bra betyg för barn är otroligt kritiska.

Måste säga lite om illustrationerna i boken också. Till en början var jag ganska kritisk till tecknarstilen men den växer hos mig. Det är mjuka former, vackra färger och trevliga naturalistiska detaljer. Bilderna är stora och det gillar jag.

Sammanfattningsvis vill jag beskriva den här boken som en mycket trevlig sagobok som passar både stora och små.


Tack Kabusa böcker för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar