2014-06-14

Svindlaren av John Grisham


Malcolm Bannister sitter inne på ett federalt fängelse. Samtidigt begås ett mord på en federal domare. FBI står utan ledtrådar, men Bannister vet vem mördaren är och han kan hjälpa. Givetvis ställer han vissa krav för att hjälpa till, sin frihet till exempel och kanske ett nytt ansikte för att ställa upp och vittna.


Grisham har gjort det igen. Han levererar en spännande bok med hög fart och med händelser som är oförutsägbara. Spåket är lätt och flyter på otroligt lätt, det är absolut en snabbläst bok. Karaktärerna är intressanta men framför allt väldigt mystiska. Jag har hela tiden känslan när jag ringer att något mer kommer hända utan att för den sakens skull kunna lista ut vad.
Boken driver en del med rättsväsendets kompetens och deras vilja att sätta dit den skyldige, även om den skyldige kanske inte alltid är jätteskyldig.
Som vanligt är juridiken iblandad i Grishams böcker, men i den här boken kanske inte fullt så mycket som vissa andra böcker. Oavsett så lyckas han göra juridiken och lagar till något spännande.

3 saker om varför Svindlaren är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Drivet i boken. Det händer hela tiden saker utan att man ibland är medveten om varför det händer. Det är spännande att få sitta och klura ut lösningen utan att den är uppenbar från sida ett. Däremot är det skönt att kunna vara så medveten om att man inte från början har alla svaren utan "ledtrådarna" läggs fram undan för undan.

2. Malcolm Bannister är helt klart en karaktär jag gillar. Han är långt ifrån sympatisk alla gånger men jag gillar hur smart han är. Jag gillar hans berättarröst och hur det verkligen känns som om han berättar hela historien med sin egen röst. Du får som läsare inte följa Malcolm under hela historien utan med jämna mellanrum får man följa till exempel en FBI agent, eller en mördare, eller någon annan av karaktärerna, men det är fortfarande Malcolm som berättar hur dessa personer gör (i vissa fall tänker vilket är lite lustigt). Svårt att förklara men på något sätt känns det som om han återberättar i efterhand under historiens gång. Även om detta låter lustigt så gillar jag det.

3. Upplösningen. Utan att gå in på detaljer så måste jag säga att slutet var bland det bästa i hela boken. Jag gillade hur helt plötsligt hela tankekedjan uppenbarades för mig som läsare. Stort plus i kanten.

Svindlaren får 3+/5 i betyg av mig. En mycket trevlig bok.

Andra böcker av författaren: Klienten, Juryn, Firman, Domarens brev, Julfritt, Den oskyldige mannen, Testamentet och många fler.

Tack Bonnier Pocket för recensionsexemplaret.

4 kommentarer:

  1. Denna köpte jag tydligen nu, på Adlibris 4 för 3. Att öppna det paketet var som julafton. Jag kom bara ihåg en enda bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De bokpaketen gillas extra mycket. Hoppas du nu fick mycket trevlig läsning.

      Radera
  2. Älskar Grishams böcker så denna skall läsas framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ofta riktigt bra och detta är nog en av de bättre på senare tid.

      Radera