2014-07-09

Bokmässan #5

Det där med Mumin och Tove Jansson hade jag lätt kunnat döpa det här inlägget till, men som ni ser gjorde jag inte det. Däremot är det precis vad det kommer handla om.
Det är faktiskt först i år som jag upptäckt Jansson storhet och har lyckats låna hela 3 böcker av henne på biblioteket där Muminpappans memoarer är helt klart den bästa av dem. Det finns ingenting i den boken som jag inte älskar.


När jag var liten så var det filmerna som gällde.Vem svänger på svansen i barfotadansen - jo mumin.... Jag gillade att följa med på mumintrollens upptäcksfärder, men ibland måste jag säga att jag tyckte det var lite otäckt. Aldrig riktigt så där så man kunde ta på det, men något som lurade i bakgrunden - som den här lilla svarta figuren som jag aldrig för hela mitt liv kan komma på vad han heter.
Vad gäller mumintrollen i skriven form vad det begränsat till de där små berättelserna man kan hitta i samlingsböcker, typ Min skattkammarbok. Och ärligt talat så förstod jag inte vad de gjorde där, det var ju inge bra alls.

Men så kan man få för sig att plocka upp några av Tove Janssons böcker på biblioteket och succén var given. Som sagt jag har bara läst 3 böcker än så länge, men jag lovar att det kommer bli fler. Så småningom kommer de även hitta sin plats hem till mina bokhyllor.

Vad gäller seminarier på bokmässan då, för det var kanske det som var tanken med det här inlägget. Jag har hittat två seminarier och är väl egentligen sugen på att gå på båda två, men de krockar tyvärr med andra saker jag gärna vill gå på så jag får väl faktiskt prioritera lite (om inte nån kom på det här med kloning vill säga).

Fredag klockan 16:00-16:45 Tove Jansson 100 år
Tove Jansson arbetade som författare, bildkonstnär och illustratör. Dessutom var hon en hängiven brevskrivare. Bakom hennes roll som Muminförfattare och illustratör finns så mycket mer vilket lyser igenom i hennes författarskap, brev och konst, där man kan följa både hennes livsglädje och förtvivlan.Vem var hon och vad ville hon säga med sin förunderliga värld.

Söndag klockan 13:30-13:50 Mumindalen i verkligheten
Böckerna om Mumindalen med dess mumintroll, filifjonkor och hattifnattar är lästa och älskade över hela världen. Men få känner till den verklighet som inspirerat Tove Jansson till att skapa denna fantastiska värld. I Mumindalen i verkligheten berättas hela historien om Tove Jansson och hennes fantastiska liv - som konstnär och människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar