2014-08-02

Bokmässan #6

Jag tänkte mig ju att jag skulle ha lite kontinuitet vad gäller mina inför bokmässan inlägg. Men som vanligt har jag högtflygande planer som kraschlandar någonstans ungefär 1 km efter start.

Idag ska jag i alla fall bjuda er på ett inlägg och denna gången får det bli Bamse i fokus. Sagofiguren Bamse som alla älskar just för att han faktiskt står för de rätta värderingarna och för att serieskaparna har genom honom lyckats skapa en riktigt bra förebild för barn. Och så är han ju dessutom grymt söt, vilket gör att han har exploaterats in i klädmarknaden. Men det hör inte hit...




Tillsammans med Bamse och Skalman och alla vänner får vi lära oss spännande saker på ett lättbegripligt sätt och som gör att vi tillsammans får förståelse. Tidningarna är inte bara spännande utan otroligt pedagogiska. Jag blir därför lite extra glad när jag ser i seminarieprogrammet att Bamse finns med och har nya tidningar som ska lära oss nya, väldigt aktuella saker. Framför allt det andra seminariet känns högaktuellt för mig med tanke på det läsår vi haft, där barnen tyvärr så små som de är haft väldigt mycket fel vad gäller värdegrundsfrågor och rasism. Detta är något som är väldigt svårt att jobba med men som man ändå måste lägga all fokus på. Därför blir jag glad när jag ser sådana insatser som Bamsetidningen har gjort. 

Fredag klockan 9:30 - 9:50 Bamsetidning om barns hälsa
Västra Götalandsredagtionen har i samarbete med Bamseredaktionen tagit fram en specialtidning om barns hälsa. Här får du veta hur tidningen kan användas i kombination med andra insatser. Målsättningen är att ge alla barn en aktiv fritid och goda levnadsvanor från tidig ålder.

Fredag klockan 17:00- 17:20 Att använda sagor i värdegrundsarbete
För att kunna utveckla en god social förmåga är det viktigt att lära sig förstå andras tanke- och känsloliv. Detta är alltså en förmåga som man ska satsa på att utveckla hos sitt barn. Bamseredaktionen har i samarbete med barnpsykologenJenny Klefbom och författaren Jens Hansegård tagit fram en kompisbok med sagor och råd om att vara kompisar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar