2014-10-09

Minns mig som en ängel av Kristina Appelqvist



Vikstenstiftelsen har samlats på Bjertorp slott för att bestämma vem som ska bli nästa vinnare till deras litteraturpris. Helena Waller sitter med i stiftelsen för att hon jobbar som litteraturforskare och hon är det nyaste tillskottet i sällskapet håller på att lära känna alla andra. Tillsammans med ordförande sitter hon på kvällen och diskuterar nobelpriset i litteratur, och Moritz som han heter berättar för henne vem som ska få priset detta året, innan tillkännagivandet har publicerats av Svenska Akademin. 
Samma natt så mördas en av deltagarna i stiftelsen. Allt är väldigt diffust och inga ledtrådar verkar finnas. Helena däremot känner att hon verkligen måste försöka klura ut varför det hände, och så är hon otroligt nyfiken på hur Moritz kan veta så mycket om Nobelpriset redan.

minnsmigsomenangel_omslag_slutversion

Det här är absolut en bok som passar utmärkt att läsa dessa dagar då Nobelpriset är högaktuellt. Mycket snurrar kring priset och om litteratur. Samtidigt är det en lite småmysig deckare som utspelar sig i univeristetsmiljö vilket är lite nytt för mig i alla fall.
Tyvärr fastnar jag dock aldrig riktigt i handlingen. Jag tycker att den är lite rörig. Det läggs otroligt mycket fokus på att Helena är talskrivare och hennes tankar kring det. Vi får också följa Helenas vän Eva en del och även om hon har en liten betydelse för handlingen så tycker jag inte riktigt att det tillför jättemycket.
En del andra karaktärer vi får följa är av större betydelse för berättelsen men man ska vara beredd på att man får följa väldigt många karaktärer när man läser boken.
Tillslut tycker jag däremot att historien växer och slutet blir ganska intressant.

3 anledningar till varför Minns mig som en ängel är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Jag gillar miljöerna. Det är roligt att läsa om miljöer som är nya för en. Bland annat har jag inte läst böcker som utspelar sig i Skövde, tror inte ens att jag har varit i staden någon gång. Alltid roligt att läsa om nya platser. Sen är ju universitetsmiljöerna extra trevliga.

2. Den här boken är lite ovanlig till skillnad mot vad jag läser andra gånger. Jag tror inte att jag har läst någon deckare där huvudkaraktären är en 50+ år ung kvinnlig person. Visst har man läst om många män i den åldern, men jag tror aldrig jag har läst om en kvinna. Det är väldigt upplyftande även om jag kanske har svårt att knyta an till karaktärerna lite extra på grund av detta. Men min mamma hade nog tyckt väldigt bra om detta.

3. Tillslut blir själva mordgåtan väldigt bra ihopsatt. Den är klurigt uträknad tycker jag och det är ju alltid ett plus. Sen kunde jag ju givetvis ha mina aningar men det gör inte så mycket.

Minns mig som en ängel får 3/5 i betyg av mig.

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar