2014-12-28

Antal böcker lästa under 2014

Tony DiTerlizzi illustration [a creature with a tall stack of books balanced on its head with smaller creature at the top reading with a sign above it that says "more books please"]Så då var nästan, nästan, nästan året 2014 till ända. Det har varit ett bra år på det stora hela, både bokligt och personligt. Topp under året är helt klart vårt bröllop följt av mitt första besök på bokmässan.

Så till böckerna!

I år har jag läst hela 115 böcker. Det är nog nästan rekord. Eventuellt hinner jag med en bok till men förmodligen inte. Av dessa böcker är 77 stycken skrivna av en eller flera kvinnor vilket är betydligt fler än jag trodde. Ska jag vara helt ärlig så trodde jag nästan att det var fler män än kvinnor men tydligen hade jag väldigt mycket fel. Detta är dock ingen statistik jag bryr mig så där värst mycket om.
Däremot har jag enbart läst 9 böcker som e-bok och det borde jag definitivt bli bättre på, 20 stycken är ljudböcker vilket är helt okej statistik. Av de 115 är 8 stycken också seriealbum.
Jag har i år läst 45 stycken för mig nya författare, och av dessa är det många jag läst flera böcker av. Den författare jag har läst mest av är J.K Rowling (suprise!!!) vilket givetvis är 7 böcker + 1 av Roberth Galbraith som kanske borde räknas in i den statistiken.
Den genre som har dominerat i år är helt klart fantasyn. Jag har läst hela 48 böcker som är fantasy eller som har fantastiska element/magi i sig.

Det är helt klart ett godkänt läsår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar