2014-12-28

Reader problems tag

KEEP CALM AND THINK WHAT TO READ NEXT http://www.cavendishsq.com/

Denna tag hittade jag inne på Vargnattas bokhylla och tänkte att den kunde vara rolig att göra. Här blir det tyvärr ingen video men ni är ju ändå så vana vid att läsa det skrivna ordet så jag tänkte det kunde passa ändå.

1. Du har 20 000 böcker på din att-läsa-lista, hur sjutton bestämmer du vilken du ska läsa härnäst?
Detta är ju något man brottas med varje gång det är dags att plocka upp en ny bok. För trots att man har 20 000 böcker så finns det inte en enda man är riktigt sugen på. Helst hade man i det läget helt enkelt gått och köpt sig en ny bok. Men tillslut brukar det lösa sig. Jag går lite på känsla, lite på vad som faktiskt lockar för tillfället. Ibland får man läsa i lite olika böcker innan man hittar helt rätt.

2. Du har kommit halvvägs i en bok, men du har inte fastnat för den. Slutar du läsa den eller kämpar du dig igenom den?
För det mesta kämpar jag mig igenom den, eller lägger den lite åt sidan för att läsa något annat en liten stund. Tillslut blir den dock oftast utläst. Det händer givetvis att jag inte läser ut böcker men det är väldigt sällan och något jag borde bli bättre på.

3.Slutet på året närmar sig, och du är så nära men ändå så långt borta från ditt Goodreads reading challenge mål. Försöker du komma ikapp och hur?
Jag sätter som regel inte sådana här mål då jag upplever att det stressar istället för att utmana. Läsningen ska vara lustfylld och inte stressande. Trots detta så har jag stor koll på hur många böcker jag läser under ett år och vill givetvis hinna läsa så mycket som möjligt, för det finns ju så många böcker att välja mellan.

4. Omslagen på en serie du älskar matchar inte. Hur klarar du dig?
Förr i världen - before bloggen - så brydde jag mig inte jättemycket om vackra omslag och om att det måste matcha. Men å andra sidan köpte jag heller inte speciellt mycket böcker utan var fullt nöjd med att låna på biblioteket. Sen hände det där med bokbloggandet och läsandet blev en hobby på ett helt annat sätt. Helt plötsligt var det väldigt viktigt hur det såg ut i mina bokhyllor, och ja matchandet blev helt plötsligt ganska viktigt.  Trots detta så kan jag klara mig om det inte matchar till hundra procent. Det stör mig men det går.

5. Precis alla älskar en bok som du inte direkt gillade. Vem bondar du med över gemensamma känslor?
I min närhet har jag väldigt få människor som jag kan prata om böcker med. Så svaret måste helt enkelt bli bloggen. Sen vill jag väl inte uttrycka mig som att jag bondar med någon utan mer att jag skriver vad jag tycker och sen är det bra med det. En känsla av en bok är ju högst individuell.

6. Du läser en bok och du är på väg att börja gråta offentligt. Hur hanterar du det?
Jag läser väldigt sällan böcker offentligt så problemet uppstår väldigt sällan. Skulle det dock göra det skulle jag förmdligen bita ihop och låtsas om ingenting. Dock är det väldans svårt att lägga ifrån sig en bok mitt i en snyftscen...

7. En uppföljare till en bok du älskade kom precis ut, men du har glömt en hel del från förra boken. Läser du om den eller hoppar du över att köpa uppföljaren? Eller försöker du hitta en sammanfattning online?
Jag brukar köpa den och börja läsa den ändå. Förhoppningsvis och för det mesta brukar handlingen börja ljusna och minnesfragment komma tillbaka när man börjar läsa fortsättningen.

8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker, Hur säger du artigt nej när de frågar?
För det första så är det inte så många som frågar om de får låna böcker av mig och jag brukar inte direkt erbjuda heller. Men när det händer så får de göra det och jag hoppas alltid på att de kommer tillbaka i det skicka jag lånade ut dem i. Ibland brukar jag dock låta skyddsomslaget vara kvar hemma hos mig. Dels kommer jag då ihåg att jag har boken utlånad och del så är det ju den som brukar ta skada lättast.

9. Du har plockat upp och lagt ner 5 böcker den senaste månaden? Hur kommer du över din lästorka?
Jag fortsätter att plocka upp och lägga ner olika böcker. Tillslut hittar jag den där boken som man fastnar i och då brukar det gå av sig själv. Det gäller oftast att inte stressa över en lässvacka. Det löser sig av sig själv.

10. Det är så många nya böcker som släpps som du verkligen vill läsa! Hur många av dem köper du egentligen?
För många.....

11. Efter att du köpt de nya böcker du verkligen inte kan vänta med att läsa... hur länge blir de egentligen såtende i hyllan innan du tar tag i dem?
För länge, tyvärr. Det kan skilja allt mellan att jag tar tag i dem med en gång till flera år. Tyvärr växer ju att-läsa-högen mer än vad den lästa högen gör. Jag måste bli bättre på detta.


2 kommentarer:

  1. Behöver också verkligen bli bättre på att lägga ner böcker jag inte gillar, men det är ju så svårt! Och att böckerna blir stående länge i hyllan känner jag också igen...
    Jättekul att du ville svara på den :)

    SvaraRadera