2015-03-09

3 x deckare



Här bjuder jag på tre recensioner av deckare jag läst under februari månad. Det blir minirecensioner för ärligt talat så har jag inte massor att säga om någon av dem.

Känslan av död av Elly Griffiths

Tiden har kommit för att öppna locket till en kista som hittat nergrävd och Ruth och Nelson ska i vanlig ordning närvara. Det är bara det att när Ruth anländer, lite tidigare än alla andra så upptäcker hon att någon annan ligger död, precis bredvid kistan.

3 punkter om boken:

1. Jag gillar historien om Ruth och Nelson även om det går på tok för lång tid mellan gångerna jag läser böckerna. Denna boken är inget undantag. Välskriven deckarhistoria helt enkelt.
2. Jag gillar Nelson lite extra. Hans burdusa sätt och sarkasm.
3. Arkeologin i den här boken hamnar tyvärr lite i skymundan känner jag. Visst det handlar om gamla skelett en del, framför allt för att aboriginer vill ha hem sina förfäder, kulturella inslag så är aldrig fel, men på det stora hela tycker jag det hamnar lite i periferin.

Känslan av död får 3/5 i betyg

Lögnaren av Harlan Coben

Det är U.S open och Myron Bolitar befinner sig på plats för att försöka ragga klienter, trots att hans intresse av golf är ungefär lika med noll. När han ändå är på plats dras han in i en kidnappningshistoria, där polisen inte under några förutsättningar får blandas in. Han får möta golfporffsen Linda och Jack Coldren.

3 punkter om boken:

1. Som vanligt gillar jag Cobens språk och då extra mycket humorn som finns i Bolitarböckerna.
2. Tyvärr är jag lite besviken på själva deckarhistorien. Jag tycker att den är på gränsen till lite för komplicerad. Det blir bara rörigt.
3. Sidhistorien i boken som handlar om Myrons vän Win är bra tycker jag. Lite inblick i den lojale, men väldigt knäppa vännen är helt okej för mig.

Lögnaren får 3/5 i betyg

Svart som natten av Ann Cleeves

En tonårsflicka hittas mördad på Shetlandsönarna. Det tillhör ju inte direkt vanligheterna och polisen med kommisarie Perez inledar jakten. Spåren riktas med en gång åt Magnus, den gamla mannen som bor i närheten av där flickan hittades och som åtta år tidigare blev anklagad för att ha fört bort ett barn.

3 punkter om boken:

1. Det här är den första boken av Ann Cleeves som jag läser men jag törs nästan lova att det inte är den sista. En mycket välskriven deckare som får mig att tänka och att vela fram och tillbaka kring vem mördaren kan vara.
2. Alltid roligt att läsa om en ny miljö vilket Shetlandsöarna är för mig. Jag gillar den här typen av miljöbeskrivningar, lite karga och där människorna blir formade av den miljö de lever i. Kul!
3. Karaktärerna är verkligen komplexa i den här boken. Kanske inte då först och främst huvudpersonerna men alla karaktärer runt omkring. De har alla fått stor betydelse för handlingen och jag gillar hur de beskrivs och får ta plats.

Svart som natten får 4/5 i betyg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar