2015-05-23

Klassikerutmaning: Mina gedigna listor att välja mellan


Tidigare i veckan gick Lyran ut med sin Klassikerutmaning som går ut på att läsa själv valt antal klassiker under månaderna juni, juli, augusti. Jag bestämde mig ganska så snabbt för att det här vill jag nog vara med på. Problemet är ju snarare att välja ut några klassiker och sen faktiskt försöka läsa dem, trots att man bestämt sig. Vi får väl se hur det går men jag ska i alla fall vara med.
Jag skrev i en kommentar hos Lyran att jag först och främst vill läsa Pinocchio av Carlo Collodi och Per Anders Fogelströms Stad-serien (i alla fall någon bok i serien). Men sen sitter jag där och funderar och kommer helt enkelt på hur många böcker som helst jag skulle vilja läsa. Så jag har nu bestämt mig för att göra en liten lista att välja från. Både barnboksklassiker som jag är för tillfället redan är inne i ett stim och läser samt några vuxenböcker.

Barnklassiker jag vill läsa:
  • Pinocchio av Carlo Collodi
  • Berättelser om Nalle Puh av A.A Milne
  • Rasmus på luffen av Astrid Lindgren
  • Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
  • Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren
  • Danny bäst i världen av Roald Dahl
  • James och jättepersikan av Roald Dahl
  • Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne
  • Trollkarlen från Oz av L. Frank Baum
  • Skattkammarön av Robert Louis Stevensson
Vuxenklassiker jag vill läsa:
  • Döden på Nilen av Agatha Christie
  • Bardortsmysteriet av Agatha Christie
  • Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
  • Greven av Monte Cristo av Alexander Dumas d.ä.
  • Förnuft och känsla av Jane Austen
  • Den gamle och havet av Ernest Hemmingway
  • Mördaren ljuger inte ensam av Maria Lang
  • Jerusalem av Selma Lagerlöf
  • Här ifrån till evigheten av James Jones
  • En studie i rött av Sir Arthur Conan Doyle
Om man ska vara riktigt realistisk lär jag väl förmodligen inte hinna med så värst många av dessa böcker. Men där är i alla fall en stor blandning av moderna klassiker och riktigt gamla klassiker. Agatha Christie böckerna är väl egentligen de enda två böcker jag kan garantera kommer bli lästa, men sen får vi ser. Några mer klassiker bör jag hinna med.

3 kommentarer:

  1. Du har radat upp många fina klassiker som man har läst eller vill läsa. Stadsserien av Fogelström är helt underbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lika bra att gardera sig med massor av titlar man vill läsa. Alla pratar så gott om Stadsserien så jag känner att snart måste det bli dags. Första boken borde jag i alla fall försöka läs nu till sommaren.

      Radera
  2. Tänkte bara berätta att jag tyckte att "Jorden runt på 80 dagar" var helt underbar när jag läste den. Skitbra och lättläst! "Trollkarlen från Oz" var också jättebra och "Skattkammarön" har allt man kan önska av en bok. Även den jättebra! Så om du väljer de böckerna kommer du att få både lätt och trevlig läsning. :) Lycka till!
    Tack för en trevlig och fin blogg! :)

    SvaraRadera