2015-06-28

Sommarläsningstaggen

Jag har blivit taggad av Johanna på Johannas deckarhörna att göra Sommarläsningstaggen. Den tänker jag givetvis göra.

1. Vilka fem böcker bara MÅSTE hinnas läsas i sommar?

  1. Barn av sin stad av Per Anders Fogelström
  2. Britt-Marie var här av Fredrik Backman
  3. Slända i bärnsten av Diana Gabaldon
  4. Den lilla flickan som svalde ett moln lika stort som Eiffeltornet av Romain Puértolas
  5. Huset på udden av Agatha Christie
Det där med att säga säkert är ju väldigt svårt, men i alla fall de tre första lär bli lästa.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Oj vad svårt. Har absolut ingen aning. Schakalen av Frederick Forsyth kanske. Den kom som ett recensionsexemplar tidigt i år och jag har ännu inte kommit längre än typ 20 sidor in i den - så det kanske är läge att ge den en chans under semestern.

3. Var är bästa stället att läsa på i sommar?
Som jag hoppas på att kunna läsa ute. Var som helst ute känns som en väldigt bra läsplats just nu. Men det är nog bara för att jag längtar efter sommaren. Men förmodligen kommer som vanligt att bästa läsplatsen vara i fåtöljen på sommarkvällarna - men med ytterdörren öppen.

4. Handen på hjärtat, var tror du faktiskt att du kommer att läsa i sommar?
Det beror helt på vädret. Men annars så blir det troligen fåtöljen. Solstolen känns också som ett starkt alternativ.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Alltså - förhoppningarna på Barn av sin stad, Britt-Marie var här och Slända i bärnsten kommer förmodligen att bli hur bra läsningar som helst. Annars så ligger väl Rosie Projek av Graeme Simsion som jag läser just nu ganska så bra till. Eller alla andra bra böcker jag har läst denna månaden.

6. Vilken bok borde alla läsa i sommar?
Jag vet att jag är ganska så sent ute men Rosie Projek är faktiskt en riktigt mysig, lättläst sommarbok som jag absolut tycker att alla kan läsa. Nu har jag ju i och för sig inte läst ut den än, men jag tror att det kan bli hur bra som helst.

7. Strand eller hängmatta?
Strand tror jag. I alla fall längtar jag väldigt mycket efter väl insmord strandläsning.

8. Deckare eller roman?
Deckare passar nog faktiskt bäst på sommaren även om jag hittills inte har någon inplanerad som jag tänkt läsa.

9. Favoritgenre?
Fantasy förmodligen även om jag läser det mesta och just nu är inne i något som är väldigt väsensskilt från fantasy.

10. Tagga 3 andra
Jag vet inte vilka som har gjort denna men jag taggar i alla fall Maddes bokblogg,  Bloggbohemen och Älskar att läsa.

4 kommentarer:

  1. Kul att du ville göra den och att läsa dina svar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid roligt med enkäter och absolut roligt att bli nominerad.

      Radera
  2. Oj, såg inte förräns nu att du taggat mig!
    Tack! Lovar att svara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag ju varit lite dålig på det där med att meddela vilka jag har taggat. Kul i alla fall att du vill göra den.

      Radera