2015-06-17

Trolldomsakademin: Isskeppet av Peter Bergting



Det är en ny termin på Trolldomsakademin, och innan ens första lektionen har hunnit dra i gång så verkar det inte bättre än att ett stort flygande skepp har ankrat i skolans bibliotek. Men lärarledningen gör allt för att dölja skeppet. Miranda, Orville och Emmi är givetvis väldigt nyfikna på vad skeppet kan vara för något och ett tu tre innan första skoldagen är slut är de inblandade i mysteriet med Isskeppet.


Trolldomsakademien - Isskeppet

Jag har lite svårt för att bestämma mig för vad jag ska tycka om den här boken. Den är definitivt bättre än del ett som jag faktiskt inte var så där värst förtjust i. Men samtidigt kan inte berättelsen trollbinda mig och jag begriper mig ärligt talat inte på varken magisystemet eller hur Trolldomsakademin fungerar. Karaktärerna är också ganska så platta och jag fastnar inte för dem. Däremot så är beskrivningarna av varelser och miljöer riktigt, riktigt trevliga och historien har helt klart driv framåt som gör att jag vill veta hur det ska går, även om jag är lite av ett frågetecken på vägen.
Det är lite synd att det är vissa delar som inte blir så bra för jag vill egentligen väldigt gärna gilla det här, men det går inte.

3 anledningar till varför Isskeppet är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. I boken finns det ett hemligt, gömt bibliotek/arkiv som är fullt av gamla dammig och något slitna böcker. Oavsett skicket på böckerna så hade det varit en dröm att hitta ett sådant rum.

2. Väldigt roliga och underhållande varelser i den här boken. Bäst är givetvis kanindraken Potopor som var med även i bok ett, men vi får möta nya varelser och det gillar jag.

3. Boken är full av illustrationer och det är som vanligt något jag gillar. Illustrationer är inte bara fina att titta på, men de lättar också upp stämningen i boken.

Trolldomsakademin: Isskeppet får 3-/5 i betyg av mig.

Tack Semic förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar