2016-01-23

Eldtronen av Rick Riordan



Sadie och Carter Kane har återigen hamnat i hetluften. Det verkar nämligen som om kaosormen Apep är på väg att vakna och med honom ödeläggelsen av hela världen. Den enda som någon gång har kunnat hålla kaos i schack var solguden Ra. Men det var länge sedan han pensionerade sig och nu för tiden (vart han nu kan finnas) sägs han bara vara en dement gammal gud. Sadie och Carter måste hitta Ra och göra allt för att rädda världen. Till sin hjälp har de som vanlig en hel del gudar samt en del andra nya vänner.

Eldtronen

Jag älskar ju allt som har med mytologi att göra. Sen älskar jag allt som Rick Riordan har hitta på. Och så älskar jag spännande äventyrsberättelser. Så med andra ord så älskar jag Eldtronen också. Jag tycker att den här boken som är andra delen i Kanekrönikan är bättre än den första (Den röda pyramiden heter första boken) men dock inte fullt lika bra som böckerna om Percy Jackson och hans vänner.
Egypten är ju ett land som har fascinerad mig länge så det är väldigt roligt att läsa om de egyptiska gudarna och den egyptiska historien (även om det inte ligger så mycket fokus just på det sistnämnda).
Som vanligt med Riordans böcker så blir det hysteriskt på många sätt och vis. Jag tror aldrig att jag har stött på en författare som lyckas så pass mycket med att hitta på de mest makalöst konstiga saker. Och jag får skratta vilket alltid är ett plus när jag läser en bok.

3 anledningar till varför Eldtronen är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Bes är dvärgguden. Han är också barnens beskyddare i den här boken. Som dvärggud var man tydligen ganska så respekterad i Egypten. Dessutom har han verkligen en väldig användbar superkraft (om man kan kalla gudars förmågor för superkrafter). Han är nämligen så vansinnigt ful så man blir rädd... Men jag gillar honom mest för att han får mig att skratta.

2. Fantasi är något väldigt bra... Det är helt klart det bästa....

3. Jag gillar det sätt som Riordan har valt att berätta boken. Den berättas nämligen som en uppläsning. Författaren har fått ett band skickat till sig på något sätt och han skriver helt enkelt ner vad Sadie och Carter berättar på den här inspelningen. Orginellt och bra tycker jag. Dock märker jag inte jättestor skillnad mellan berättarrösterna.

Eldtronen får  3+/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar