2016-02-06

Saknar dig av Harlan Coben



Kat jobbar som polis i New York. Precis som hennes pappa före henne och hans pappa före honom. Kanske dricker hon lite för mycket, kanske är hon lite ensam, men framför allt är hon besatt av att lösa mordet på sin far.
Samtidigt köper hennes väninna en tjänst på en dateingsida på nätet. Där råkar hon av en slump få syn på sin föredetta fästman, mannen som försvann ur hennes liv för 18 år sedan utan att ge något skäl. Men allt verkar inte riktigt stå rätt till när hon kontaktar honom. Han verkar inte komma i håg henne. Samtidigt kommer en ung pojke till henne och säger att hans mamma är försvunnen. Mamman som verkar ha varit inne på samma dateingsida.

Saknar dig

Som en liten parantes - jag la ut en bild på boken på Instagram och fick en like av Harlan Coben själv. Det är sådant som ger en liten extra krydda till en i övrigt ganska grå och tråkig veckodag.

Jag är glad att jag inte läser deckare så där vansinnigt ofta - att det bara blir någon lite då och då. Då blir böcker som den här nämligen något alldeles extra. Sen hade jag i och för sig förmodligen gillat den här boken ändå för Harlan Coben kan nämligen det här med att skriva deckare som har ett högt tempo och som är vansinnigt spännande. Boken håller hög klass rätt igenom och egentligen vill jag inte ha tid att lägga den ifrån mig. Det är ju synd att livet måste komma emellan ibland.
Kat är en ganska så deprimerande figur egentligen. Absolut inte någon jätteminnesvärd person. Men det jag gillar med hennes är hur författaren har tagit en vanlig stereotyp poliskaraktär och gjort honom till kvinna. För visst har vi läst om den där lätt alkoholiserade polisen i storstaden förut. Han som lever ensam och som sitter på favorithaket och som tygns ner av det förflutna. Kat är precis sådan, men som sagt hon är kvinna. Och det vet jag ärligt talat inte om jag har läst om någon gång förrut.

3 anledningar till varför Saknar dig är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Tempot måste vara den största anledningen. Jag har upplevt det med Cobens böcker tidigare och denna är inget undantag. Du dras direkt in i historien och sen är man inte människa att släppa taget. Det händer saker hela tiden. Dessutom innehåller boken otroligt många korta, rappa dialoger som gör att boken går väldigt fort att läsa.

2. Det här känns som en fristående bok. Det är väl absolut möjligt att författaren återkommer till Kat och hennes karriär inom polisväsendet men det känns ändå inte så troligt. Däremot tycker jag om att han knyter an till sina andra böcker, om än väldigt diskret. Det är en karaktär från böckerna om Myron Bolitar som är med och nosar lite i perifirin och sådant gillar jag. Sen gillar jag faktiskt det faktum att den är fristående. Läser på tok för många serier.

3. Det är helt enkelt väldigt, väldigt spännande.

Saknar dig får 4+/5 i betyg av mig.

Tack Bookmark för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar