2016-02-18

Ta kontroll över bokhyllan: Tävling


Nu är det dags för en favorit i repris, nämligen en Ta kontroll över bokhyllan månad. Det var så himla roligt förra året så jag ska se om det inte kan göras till en tradition. 
Reglerna är enkla (eller i alla fall någorlunda) och priset är trevligt, så vilka vill vara med och läsa och tävla. 

Om tävlingen:
  • Under mars månad läser vi hyllvärmare. Givetvis är det upp till var och en hur många hyllvärmare man vill läsa men i slutet av månaden får man poäng på för de där hyllvärmarna utifrån hur många procent av dem man har läst. Till exempel: Läser du enbart en bok under mars och det är en hyllvärmare så har du läst 100 procent hyllvärmare. Har du läst tio böcker och åtta är hyllvärmare så grattis - då har du nått 80 procent. För varje 10 procent du klarar av så får du 1 poäng. Med andra ord 80% = 8 poäng, 65% = 6 poäng och så vidare. Den som i slutänden får flest poäng vinner och är det många som har lika många poäng så lottar jag.
  • Fler poäng finns att hämta om man om man tipsar om tävlingen på sin blogg. Då får man ett poäng. 
  • Tävlingen avslutas 23.59 den 31 mars. Efter det behöver man göra en sammanfattning på sin läsning under månaden som länkas till ett inlägg som jag kommer lägga upp den 1 april. Där måste framgå hur många böcker ni läst och hur många av dem som var hyllvärmare. Jag sköter procenträkningen. Den 5 april kommer jag sedan att meddela vem som är vinnaren.
Regler:

  • Gör en lista innan den första mars där ni listar vilka böcker ni tänkt läsa. (Måste inte följas till punkt och pricka men det är alltid skönt att ha något att utgå från + roligt för mig att läsa).
  • Boken måste ha stått i bokhyllan sedan senast  december 2015.
  • Om man använder sig av twitter eller instagram så använd #hyllvärmare2016 så hittar vi varandra.
  • Sista anmälningsdag är den 29 februari
Vad man vinner:

Precis som förra året kör vi på lite presentkort från adlibris. 150 kronor att handla nya böcker för är väl väldigt logiskt när man har gjort sig av med lite hyllvärmare.

Presentkort 100 kr - digitalt + Presentkort 50 kr - digitalt 

Hoppas ni nu är många som vill vara med och läsa hyllvärmare. Det blir så mycket roligare när man är många.

63 kommentarer:

  1. Jag vill gärna vara med! Det låter jättekul.Ska börja fundera på vilka böcker jag ska läsa. ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du vill vara med. Det var jättekul förra året och väldigt nyttigt.

      Radera
    2. Nu har jag bestämt vad jag ska läsa : http://mittbokligaliv.com/2016/02/27/ta-kontroll-over-bokhyllan/

      Radera
    3. Roligt. Där var en och annan bok som jag själv var lite sugen på.

      Radera
  2. Jag är gärna med! Ska tipsa och sedan räkna ut vilka böcker jag kan tänkas läsa. Återkommer om det! Det var jätteroligt i fjol och blir det säkert i år också. Kul initiativ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag (försökt) bestämt vilka böcker jag ska läsa i mars. Här är det inlägget, där jag även tipsar om tävlingen.

      https://johannasdeckarhorna.wordpress.com/2016/02/27/ta-kontroll-over-bokhyllan-i-mars/

      Radera
  3. Vilken rolig idé! Och så passande, nu när jag i år verkligen satsar på alla mina otaliga hyllvärmare! Jag är väldigt gärna med och tävlar!

    SvaraRadera
  4. Åh, och jag som skulle köra utmaningsfritt i år, men nu blev jag ju väldigt sugen ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här behöver ju inte vara speciellt betungande. Det är bara att välja de lite äldre böckerna i bokhyllan när det är dags att plocka upp nästa bok.

      Radera
    2. Ja, jag hänger på! Jag hade ju ändå tänkt att läsa en del hyllvärmare snart.
      Här är min lista och tipsning på bloggen: http://vastmanbok.blogspot.se/2016/02/hyllvarmarutmaning-hos-fantastiska.html

      Radera
    3. Jätteroligt. Jag såg att du hade lagt upp på instagram så det blir nog jättebra.

      Radera
  5. Låter kul! Och välbehövligt ... kan ju inte delta i tävlingen för bord ju utanför Sverige, men tror jag hänger på lite inofficiellt för det ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite inofficiellt går ju bra det med. För läsa hyllvärmare tror jag vi är många som behöver :)

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Åh älskade ju detta förra året så det är klart man vill vara med! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är min TBR :) http://bokparadis.blogg.se/2016/february/tbr-mars.html#comment

      Radera
  8. Men... den här utmaningen passar ju perfekt för mig i mars. Hade ändå tänkt att beta av ett gäng hyllvärmare :) Jag är med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var roligt. Hoppas vi blir många och hinner beta av massor av hyllvärmare...

      Radera
    2. Nu har jag tipsat om tävlingen och gjort en officiell lista över böckerna som ska läsas http://bokslut.blogspot.se/2016/02/lasplanering-mars-2016-samt-ta-kontroll.html

      Radera
  9. Jag vill vara med! Har länge tänkt läsa mina hyllvärmare och detta är perfekta tillfället! Upplägg på bloggen kommer dyka upp under nästa vecka. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir toppen, kul att du är med och vill läsa.

      Radera
  10. Jag är gärna med om jag får! Vet redan nu en del deckare som skulle vara skönt att få lästa. Har dock ingen blogg, men kan ju lägga upp på instagram om det är ok? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var du med... det är helt okej. Tagga mig gärna med @plu03aps på instagram så jag kan se ditt inlägg. Och givetvis #hyllvärmare2016

      Radera
  11. Kul! Ska se vad jag har och om jag ska pröva att vara med igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska försöka vara. Jag personligen tyckte i alla fall att det var väldigt trevlig förra året och ju fler som är med desto roligare blir det.

      Radera
  12. Låter som en rolig läsutmaning och jag har helt tappat min lust till att läsa, tror det här kan hjälpa mig på traven ;)
    Har tipsat om tävlingen här:
    http://booktwin.blogspot.se/2016/02/tips-om-las-lot-tavling.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du är med och vi får verkligen hoppas att läslusten kommer tillbaka.

      Radera
  13. Jag hänger på detta även i år för det var superkul förra året och hyllvärmare finns det gott om. har redan bestämt vilka böcker jag skall försöka hinna med.
    http://lenasgodsaker.blogspot.se/2016/02/ta-kontroll-over-bokhyllan-tavling.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var snabbt jobbat ... det där med böckerna alltså. Jag går här hemma och klurar och funderar över vilka jag ska välja.

      Radera
    2. Hade redan bestämt en del som stått ett tag som skulle prioriteras, så det var därför jag ganska fort bestämde mig vilka det skulle bli :)

      Radera
  14. Minns den här tävlingen sen förra året och hoppades på en repris! Jag är med och ett inlägg kommer upp under veckan med en TBR.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hänger på. Det verkar som om vi blir några stycken och då blir det förhoppningsvis ännu bättre.

      Radera
  15. Kul tävling, är gärna med. Har tipsat om tävlingen här: http://readandrepeat.blogspot.se/2016/02/tavling-ta-kontroll-over-bokhyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med. Själv är jag jättetaggad.

      Radera
  16. Jag kommer att vara med. Går ju bra att slå ihop med min hylltömning också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul. Ja det är ju alltid bra att kombinera olika utmaningar.

      Radera
  17. Nu har jag bloggat om tävlingen här:
    http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2016/02/las-lot-i-slutet-av-februari-och.html

    SvaraRadera
  18. Jag kör ju min egna hyllvärmarutmaning 2016 så det skulle väl vara dumt att inte haka på här sammtidigt...

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2015/12/hyllvarmarutmaning-2016_25.html

    ska tänka vilka böcker som kan vara aktuella. Och återkomma med ett inlägg om dem annars är ett första inlägg skrivit nu

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2016/02/ta-kontroll-over-bokhyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill vara med och som du säger så är det ju alltid bra att kunna kombinera olika utmaningar.

      Radera
  19. Jag är gärna med! Har många böcker i hyllan som jag så länge velat läsa men aldrig kommit till =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt. Det blir ju så lätt att alla de där böckerna i bokhyllan glöms bort och det är nästan lite sorgligt.

      Radera
  20. Vad kul, jag vill vara med. Har lagt upp ett inlägg om tävlingen på bloggen.

    SvaraRadera
  21. Jag vill vara med och tävla, dock var ju min plan att under mars skulle jag läsa mina nyköpta böcker(de som jag köper på bokrean..) men det kan man skjuta på till april ;) Så nu får man hoppas det inte trillar ner massor av rec.ex i brevlådan.
    http://bokraden.blogspot.se/2016/02/ta-kontroll-over-bokhyllan-tavling-mars.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får också ge mig till tåls med de nya böckerna till april men det är det värt för det är så skönt att avverka några hyllvärmare. Hoppas hinna läsa massor.

      Radera
  22. Någon tävling lär jag aldrig vinna men tänker att mars bör bli en bra månad med både sport- och påsklov till förfogande och läsning av både hyllvärmare och nylånade bibblo-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät ju inte helt fel med två lov på samma månad. Lär bli väldigt ansträngande :)

      Radera
  23. Hade från början tänkt att vara med men insåg idag att jag inte lär hinna med att läsa några hyllvärmare under mars månad.

    SvaraRadera
  24. Jag sorterar mina bokhyllor idag och fasar över hur mycket oläst jag har, så den här utmaningen känns helt rätt just nu :) måste fundera ut listan.... Ska bli en rolig läsmånad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har precis samma problem som du. Så att minska på de olästa är helt enkelt prioriterat och då passar det utmärkt med lite utmaningar.

      Radera
    2. mitt inlägg med möjlig lista. http://laserskan.blogspot.se/2016/02/ta-kontroll-over-bokhyllan.html?m=1

      Radera
  25. Oj, min förra kommentar verkade inte gå fram. Jag är gärna med på detta. Hade tänkt ta itu med hyllvärmare så det passade perkfekt :) har tyvärr ingen blogg men är med på insta (kulturistanmia). Ska försöka leta fram lite böcker under dagen. / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du vill vara med och läsa. Ska hålla koll på instagram då.

      Radera
  26. Jag vill vara med. Har skrivit ett inlägg här där jag tipsat om tävlingen och där också min lista på böcker finns: http://www.barnboksbloggen.se/?p=9354

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt. Jag ska ta och kolla in din lista.

      Radera
  27. Har gjort en sammanställning över min läsning här: http://www.barnboksbloggen.se/?p=9405

    SvaraRadera