2016-02-16

Veckans utmaning: Vem är din favoritgubbe?

Den här veckan har kulturkollo valt att grotta ner sig i gubbarna, och det är väl för all del ett ganska så trevligt ämne, så nu ska jag försöka mig på att svara på veckans utmaningsfråga.

En man som heter Ove - Fredrik Backman - Pocket (9789175031743) - B�cker - CDON.COM: Berätta om din favoritgubbe!

Jag har funderat och klurat och trots att jag bor med en 33-årig gubbe så kan jag inte nämna någon annan än just han som kör Saab, håller koll på alla i bostadsrättsföreningen och har djupa samtal med en skabbig katt. Än har jag inte sett filmen men jag lovar att det kommer jag att göra så småningom. Gubben med stort G i mitt liv är helt enkelt Ove... Och jag tror inte att han kräver någon närmare förklaring!

21 kommentarer:

  1. Älskade Ove! Filmen är också mycket bra så jag tror inte du blir besviken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att filmen ska vara bra så jag ser fram emot att läsa den.

      Radera
  2. Trodde nog du skulle svara Pettson :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte inte alls på honom, men du har helt rätt, han är ju så bäst :)

      Radera
    2. Minns jag fel eller pratade du inte om honom i intervjun på bokmässan? :-)

      Radera
    3. Jo, det tror jag nog att jag gjorde. Det var helt klart en av mässans höjdpunkter för mig. Jag älskar Gubben Pettson och katten Findus.

      Radera
  3. Älskade fina Ove som är urtypen för en gubbe. Lite sur men innerst inne en snäll man.

    SvaraRadera
  4. Ove är en alldeles underbar gubbe och jag tyckte att filmen var en ovanligt lyckad filmatisering

    SvaraRadera
  5. Både boken och filmen är jättebra! Det är inte alltid man tycker om en filmatisering av en bok, men här har de verkligen lyckats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått det så jag ser fram emot att se filmen.

      Radera
  6. Både boken och filmen är jättebra! Det är inte alltid man tycker om en filmatisering av en bok, men här har de verkligen lyckats.

    SvaraRadera
  7. Onekligen en gubbe. Det är nästan så att Ove kan användas som definition av ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Den definitionen gillar jag.

      Radera
  8. Ove var min första tanke, men jag valde en annan i stället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite svårt att komma på någon till en början, förutom Ove. Och eftersom jag kände så så måste han ju helt enkelt vara gubbarnas gubbe. Men det finns onekligen fler.

      Radera
  9. Svar
    1. Förmodligen. Inte det mest fantasifulla svaret :)

      Radera
  10. Svar
    1. Jag lovar att jag ska se den så småningom.

      Radera