2016-04-06

Läsenkät

Jan Brett (love her books and the illustrations. Plus, I LOVE book-reading hedgehogs!!!! hkc):

En enkät kan väl vara lite lagom sådär en måndag när man har jobbat sedan klockan 6 på morgonen och precis kommit hem. Jag har sett den här enkäten lite var stans men senast var hos Lena på Mest Lenas Godsaker. Kan tyvärr inte komma ihåg ursprunget (sorry).

1. Bästa boken du läst hittills i år?
Svårt men jag tror nog ändå att En förlorad värld av Evelyn Waugh tar hem priset. Riktigt bra bok och kanske framför allt för att jag inte hade några som helst förväntningar på den.

2. Och sämsta?
Ruin and Rising av Leigh Bardugo. Det var inte ett helt tillfredsställande slut på en serie som jag från början tyckte ganska mycket om. Helt ärligt så var den ganska så seg.

3. Boken i bokhyllan som du ser väldigt mycket fram emot att läsa?
Många men när jag kollade över hyllorna lite snabbt så stod De jagade av David Baldacci ut lite extra.

4. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Svårt att säga. Möjligtvis lite fler kvinnliga författare men jag tror nog mer på ca 50/50.

5. Är det någon genre som är överrepsenterad, och vilken syns inte alls?
Mest har jag nog av deckare, eller möjligtvis böcker med någon form av magiska element/fantasy (dock inte renodlad fantasy) och färst böcker finns det helt klart av dramatik och poesi.

6. Ärligt nu - finns det någon bok du kanske inte läst i sin helhet, men låtsas att du gjort det?
Tror inte det! Skulle förvåna mig väldigt mycket om det verkligen var så. I och för sig så läste jag Robinson Cruse under gymnasietiden (som obligatorisk uppgift) och sa att jag läst hela men av någon anledning läste jag inte de typ sista 20 sidorna. Helt galet och jag har ingen aning om varför jag inte läst klart de sista sidorna. Men helt ärligt så brukar jag inte gå runt att säga att jag har läst hela så det gills nog inte.

7. Föredrar du att låna, byta eller köpa böcker? Motivera!
Jag tycker mycket om att låna böcker på bibliotek även om det inte blir så ofta numera. Jag känner mig liksom alltid så förväntansfull när jag går därifrån med en kasse full med litteratur att sätta tänderna i. Inte lika stolt när jag ska lämna tillbaka dem olästa. Men när jag köper böcker så finns de ju kvar hemma hos mig för alltid och det känns positivt. Till det inte finns mer yta kvar i bokhyllan och då börjar jag fundera över varför jag inte lånar så mycket som jag gjorde förr. Men det är nog ändå bäst att köpa.

2 kommentarer:

  1. David Baldacci är en författare som jag är väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har älskat det mesta jag har läst av honom och det fungerar alltid bra att komma tillbaka till honom. Tycker absolut att du ska ge honom en chans.

      Radera