2016-06-24

Bokbloggsjerka 24-27 juni

jerka11Idag ska det först bakas och sen ska det ätas upp senare ikväll då midsommar ska firas. Så mysig dag det ska bli. Och det ser dessutom nästan ut att kunna bli fint väder och vad mer kan man i sådana fall önska sig.
Medans jag äter frukost tänker jag dock svara på veckans jerka fråga hos Annika.

Vilken karaktär (bok/tv/film) identifierar du dig mest med (både positiva och negativa likheter/egenskaper är välkomna)?

Jag har väl två karaktärer som jag i stora delar kan känna igen mig i. Den första är Hermione i Harry Potter. Från henne tar jag besserwissern, boknörden, och förmågan att lägga det mesta på minnet. Dessutom tror jag mig om att vara ganska så lojal precis som hon är. Den andra karaktärer jag känner igen mig ganska mycket i är Ruth Gallowy som Elly Griffiths skriver om. Hon, precis som jag föredrar ensamheten före att umgås socialt och vi lider båda av samma hets kring vår vikt.

19 kommentarer:

  1. jo, Ruth verkar sympatisk, trevlig midsommar.

    SvaraRadera
  2. Jag visste att det fanns fler jag kände igen mig i... Hermione har jag några drag av också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan hitta lite olika drag både här och där.

      Radera
  3. Åh att jag inte tänkte på Hermione! Henne känner man ju igen sig i också.

    SvaraRadera
  4. Men alltså, hur kunde jag glömma Hermione? Det är klart jag känner igen mig i henne också.

    SvaraRadera
  5. Besserwisser och boknörd ... jo för all del. Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl de bästa karaktärsdrag man kan ha :)

      Radera
  6. Besserwisser och boknörd ... jo för all del. Suck.

    SvaraRadera
  7. Hermione skulle jag ha kunnat ta! Men min hjärna har tydligen gått på semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hjärna på semester är väl underbart skönt. Ibland behöver man det...

      Radera
  8. Besserwisser och boknörd passar bra in här också...och att hellre vara själv än att umgås socialt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man läser om det så här är det så väldigt trevliga egenskaper man har till karaktär. Men det finns folk som står ut med mig ändå :)

      Radera
  9. min hjärna har varit överhettad ett par dagar. boknörd är något väldigt fint. jag valde mellan Ruth Galloway och Vera Stanhope i mitt svar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vera Stanhope tror jag inte att jag har fått äran att träffa. Kanske man skulle kolla in då. Men visst håller jag med dig om att vara boknörd är något väldigt fint. Men som med allt annat så ligger allt i betraktarens ögon :)

      Radera
  10. Svar
    1. Det är svårt att låta bli att gilla henne tycker jag. Och jag tror att alla människor som tycker om att läsa på något sätt kan se sig själva i henne. I alla fall lite.

      Radera