2016-06-30

Sammanfattning av juni

What is a bookshelf...:

Jippi! Lässvackan har vänt, det läses böcker betydligt mer frekvent nu (även om jag kanske inte är inne i värst flytet) och det är så underbart skönt. Jag mår helt enkelt bättre när jag är en läsande människa. Det är trots det kanske inte någon gigantisk hög med böcker avverkade men jag är nöjd ändå.

Dessa böcker blev lästa:

  • Cyankalium och champange av Agatha Christie
  • En ficka full av råd av Agatha Christie
  • Står dig ingen åter av Anna Karolina
  • Den flygande döden av Agatha Christie
  • De jagade av David Baldacci
  • Sagan om Turid: Krigstid av Elisabeth Östnäs
  • Sommarboken av Tove Jansson
  • Rasmus på luffen av Astrid Lindgren (ljudbok)
  • Det lånade mörkrets riddare av Dave Rudden
  • Småtrollen och den stora översvämmningen av Tove Jansson (ljudbok)
  • Bambi av Mons Kallentoft och Markus Lutteman
Bambi

Svårt att säga vilken som är månades bästa. Helt ärligt tror jag att jag har givit 4 i betyg till allihopa på mitt goodreads. Det visar ju ändå på väldigt bra böcker. Rasmus på luffen är dock en riktig favorit som har blivit till en tradition för mig att läsa på sommaren. Passar perfekt.
Uppdatering: Bambi lästes ut i sista stund och det blir helt klart månadens bästa bok.

Utifrån mina litterära mål:
  • Antal olästa böcker i bokhyllan nu 150 (154 förra månaden) så en liten minskning är det. Nästa månad kanske jag kan komma under 150 böcker. Agatha Christieböckerna står egentligen i min hylla också men de står i en separat hylla med klassiker och dessa räknar jag inte in för det är böcker som jag inte har dåligt samvete för att de ännu inte är lästa.
  • I avsluta serirerutmaningen har jag läst De jagade och egentlige kan man väl säga att jag har läst sista boken (som inte är en bilderbok) i Mumintrollen-serien också. Dessutom läst alla böcker som är utgivna i Sagan om Turid och i Anna Karolinas serie. Så det målet har gått hyfsat.
  • Antal nya författare lästa den här månaden är en - Dave Rudden och det var helt klart en positiv ny bekantskap.
  • Oj vad dålig jag är på att rensa i bokhyllan. Inte en endaste bok har jag sorterat bort hittills under året. Men på semestern nästa månad så räknar jag med att ta tag i det (???).
Utifrån mina utmaningar:
  • Boktolvan, nja - ingen succé precis. Men det är ju i alla fall en ny författare läst.
  • Återknuten bekantskap - nix inte något napp här heller.
  • Länder besökta har det i alla fall blivit, jag har flugit till Nordkorea, till Finland och gjort ett återbesök både i Frankrike och på Irland. Egentligen har jag varit i Danmark också men dess namn var väl inte direkt Danmark då på vikingatiden.
  • Kaosutmaningen. Här är jag färdig sen tidigare månad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar