2016-06-21

Sommarplågor

3855207828_911f51e394_o.'jpg

Vad är egentligen en sommarplåga? - det kan man undra och man kan verkligen ta det hur brett som helst. Den värst sommarplågan enligt mig är nog egentligen myggen för dem klarar jag mig alldeles utmärkt utan. Eller egentligen alla små irriterande flygande saker (flugor och bananflugor inräknade). Just sommarplågor skrivs det lite extra om den här veckan på Kulturkollo och jag tänkte hänga på veckans utmaning. Den inriktar sig lite mer på just musik som sommarplåga.

Presentera en sommarplåga från ditt förfluta och berätta om ditt förhållande till låten (kan vara hatkärlek, kan vara enbart plågsamt eller du kanske har ett fantastiskt sommarminne till låten).
På den här frågan måste jag nog backa lite. Ibland är det inget fel på minnet men just när det kommer till musik så är det lite värre. Men man är väl inte sämre än att man kan påminna sig själv lite med hjälp av google och då ser jag den. 2003 var året. Låten: Hej, hej Monika med Nick & The Family. PÅ ALLVAR!!! Jag vet att denna spelades ungefär det året jag tog studenten och då var man helt klart ute på dansgolven en del och jag kan inte säga att jag tyckte om den det allra minsta. Vilken jädrans låt. Enformig och omelodiös. Så nej tack till den sommarplågan.
För övrigt hittade jag en lista med sommarplågor här och det var lite roligt att titta på.

Vilken låt tror du blir 2016 års sommarplåga?
Lite dålig koll på årets låtar men ska jag gissa så tror jag att Justin Timberlakes Can't Stop the Feeling. I alla fall känns det som om den snurrar på jobbet för jämnan och den fastnar defintivt på hjärnan. Och vem kan motstå textraden I got sunshine in my pocket....
(Som en liten parentes är jag inte överdrivet förtjust i den här låten heller men det är väl definitionen på en sommarplåga.)





8 kommentarer:

  1. Hej, hej Monika var ännu värre när man heter så... ALLA sjöng den för mig och jag verkligen avskyr den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det. Absolut inte en "smickrande" låt (i brist på bättre ord).

      Radera
  2. Mygg och flugor är riktiga sommarplågor och tyvärr kommer inte jag undan i o m att vi bor ute på landet omgivna av åkrar. Gissa vad som händer när bonden varit och gödslat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det kan jag tänka mig och det är verkligen inte roligt. Än så länge har jag dock varit ganska så förskonade i år. Men de hittar väl hit snart också.

      Radera
  3. Hej, hej Monika kommer jag ihåg. Den är en sådan där jag kan nynna till och sedan bli arg för att jag minns den. Fast inte den värsta jag vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med nynnandet känner jag igen. Varför är det aldrig bara de bra låtarna som fastnar på hjärnan.

      Radera
  4. Gaah. Hej hej Monika är SÅ förskräcklig. Innehåller den ens någon text annat än Hej hej Monika? :o Såå irriterande låt! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara bland de mest irriterande låtarna jag vet.

      Radera