2016-08-24

Ett veck i tiden av Madeleine L'Engle



För ungefär ett år sedan slutade Megs pappa att höra av sig. Ingen vet vart han tog vägen efter det och tillsammans med att det är jobbigt i skolan så skulle man kunna säga att Megs liv är ganska så tufft. Men en dag flyttar Tant Vadå, tant Vem och tant Vilken in i det gamla spökhuset som ligger nedåt vägen och det är nu äventyret att få fatt i pappa börjar. Tillsammans med sin speciella lille bror Charlie Wallace och en stor pojke från skolan som heter Calvin så börjar de sitt uppdrag att rädda pappa.

Ett veck i tiden (Inbunden)

Jag skulle vilja säga att det här är en ganska så annorlunda bok och absolut ingenting jag är van att läsa. Den beskrivs som en riktig barnboksklassiker från 60-talet och jag kan absolut förstå varför den lever kvar. Jag visst inte alls vad jag skulle vänta mig när jag började läsa denna korta bok, men det visade sig vara ett rymdäventyr som handlar om gott och ont, och framför allt kampen mot det onda. Trots att vi inte befinner oss så värst mycket på jorden så tycker jag ändå att berättelsen speglar det klimat som var på jorden just då. Ett kallt krig, utforskandet av rymden och månen, allt detta tycker jag att jag kan läsa mellan raderna. Och det är bra. Jag tror ärligt talat inte att jag har läst så mycket böcker som är skrivna vid den här tiden och där det här samhällsklimatet är så styrande.
Jag kan också tänka mig att barnbokens huvudrollsinnehavare Meg var något nytt då. Idag är vi vana om att skriva om flickor i starka positioner men på 60-talet kan jag inte tänka mig att det var så vanligt.
För att sammanfatta vad jag tycker så skulle jag nog vilja säga att jag gillar vad jag läser. Det är kanske aldrig jättespännande handlingsmässigt, men det är för mig nytt och lärorikt att läsa. Därför, och främst därför gillar jag boken.

3 anledningar till varför Ett veck i tiden är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Läsa handlar väl om att lära och det tycker i alla fall att jag gör i den här boken. Kanske inte så mycket faktamässig kunskap utan mer om en känsla av hur samhällsklimatet var under bokens skapande.

2. Jag gillar att jag får åka på rymdäventyr. Detta låter kanske konstigt för jag brukar inte alls vara för sci-fi böcker. Men här är det sci-fi utan rymdfarkoster, utan tekniska uppfinningar, utan lite mer som magi. Det gillar jag. Lite extra gillar jag rymdvarelserna som vi får möta på olika planeter.

3. Specifikt gillar jag Megs fel och brister och hur de spelar en roll för berättelsen. Det lyfter egentligen bara upp att det inte handlar om fel utan bara olika karaktärsdrag och att varje människas egna förmåga att tänka och resonera är viktig. Bra gjort av författaren!

Ett veck i tiden får 3+/5 i betyg av mig.

Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar