2016-08-17

Veckans bokbloggsfråga: Vecka 33

Veckans bokbloggsfragaDags att svar på veckans bokbloggsfråga (hos Barnboksbloggen) som den här veckan lite mer generellt berör bloggar, och inte bara bokbloggar. Intressant ämne helt klart!

Vad anser du – är bloggen död som fenomen? Har de sociala medierna tagit över eller är det snarare så att de sociala medierna bara är ett komplement till bloggen? Vilka är dina upplevelser och erfarenheter av att vara bokbloggare och att läsa bokbloggar? 

Jaha, vad ska man säga? Nej - jag tror nog inte att bloggar är ett fenomen som är på väg att försvinna och dö ut. Kanske är detta min önskan och personliga åsikt eftersom jag själv fortfarande tycker att det är så roligt att blogga och att läsa bloggar. Dock tror jag nog inte enbart det är det. Däremot tror jag definitivt att övriga sociala medier är på frammarsch och tar mer och mer plats i människors liv - detta främst för att det går fort, det är lättfattat och för det mesta väldigt lätt att både använda och sprida. Komplement? Både och... kanske är det till och med så att bloggen blir som ett komplement till sociala medier. Jag vet verkligen inte. Men jag tror att social medier är som en reklampelare för bloggen. Genom att tipsa på olika sociala medier och sedan länka vidare till bloggen kan du definitiv locka till dig fler läsare. Det är mer eller mindre viktigt att synas på instagram, twitter och facebook.
Själv är jag väldigt dålig på just det där med att komplettera. Twitter är väl det som används mest frekvent i och med att jag har det kopplat till bloggen. Instagram använder jag mycket men har inte på något sätt kopplat den till bloggen vilket jag borde sätta mig och reda i. Facebook läser jag men använder sällan på annat sätt. Här borde jag försöka fixa till en sida för bloggen, men vet inte hur man gör och har inte orkat reda i det heller.

Mina erfarenheter av att bokblogga är enbart positiva. Inte någon stans har jag mött annat än trevliga människor och haft bra och underhållande samtal. Att jag till och med skulle få träffa några av er hade jag absolut ingen aning om när jag började med det här för snart 5 år sedan. Det är helt enkelt j*vligt roligt att blogga och jag hoppas verkligen att jag ska kunna fortsätta till våren när livet kommer att upptas mer av en liten person.

6 kommentarer:

  1. Bra svar! Tror också att sociala medier är ett bra sätt att göra reklam för sin blogg.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte heller att bloggar håller på att dö ut, snarare tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det känns inte som om de är ett utdöende släkte. Men det är fler och fler medier som kommer och det gäller att hänga med i svängarna tror jag.

      Radera
  3. Jag tror och hoppas också att bloggandet kommer att leva vidare, för det är så trevligt att läsa alla bokbloggares trevliga inlägg. Att kunna diskutera böcker som man älskar med andra likasinnade. Men visst, de sociala medierna är ett bra komplement och en bra reklampelare för ens blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också innerligt att bloggarna får vara kvar. Det är ett roligt media som jag tror passar väldigt många, inom väldigt många områden. Och kraven behöver ju inte heller vara speciellt höga.

      Radera