2016-09-14

Breven från ön av Jessica Brockmole



En brevväxling påbörjas mellan en poet och hennes beundrare. Elspeth är flickan och poeten som aldrig någonsin har lämnat sin lilla skotska ö. David är den unge collegestudenten i Urbana Illinois som trots sina unga år är betydligt med världsvan och väldigt våghalsig.
Brevväxlingen påbörjas några år innan första världskriget och sakta men säkert växer det fram till en romans mellan de båda.
Paralellt får vi också läsa om Margaret som under andra världskriget brottas med att hitta sig själv, sina känslor för pojkvännen, vem hennes pappa är och sin helt plötsligt försvunna mamma. 

Breven från ön

Boken är enbart skriven i brevformat och det är ett helt nytt sätt för mig att läsa en bok. I början tyckte jag att det var lite svårt, lite lustigt att aldrig få befinna sig i realtid, utan att hela tiden kastas fram och tillbaka i en oändlig ström av ord. Det tar dock inte så värst lång tid innan jag börjar släppa på den där tanken att det känns konstigt att läsa, utan jag dras mer och mer in i de känslor som sakta men säkert växer fram i brev efter brev. Det är absolut ett speciellt sätt att läsa men jag tycker det är så bra. Jag får en hel livshistoria berättad för mig, ett helt register av känslor och det hela är så väldigt fint gjort.
Att Margarets bit finns med finner jag till en början lite konstig för helst vill jag bara läsa Elspeths och Davids brevväxling, men efter ett tag förstår jag även vikten av Margarets tankar om modern, om hennes beteende och jag börjar förstå att någonting, någonstan under det där hemska första kriget händer det saker. Jag kan inte i förväg förstå vad det är som händer, men att det ruckar Elspeth i hela hennes värld, det förstår jag.
Så för att summera det hela kan jag konstatera att det här är en riktig liten pärla till bok som är ljuvlig att läsa. Den får mig att skratta och gråta och däremellan bara njuta. Vad mer kan man önska sig av en bok.

3 anledningar till varför Breven från ön är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Språket och det sätt som boken är skriven på ger en helt ny dimension till en kärlekshistoria som annars förmodligen hade verkat ganska så platt. Det är uppfriskande att läsa på ett för mig nytt sätt.

2. Tidsperioderna som boken utspelar sig i är eror som jag alltid funnit intressanta och så även i detta fallet. Tidens tankar blir väldigt tydliga för mig och det är spännande att läsa om världens fasor med en viss distans även om det på många sätt blir väldigt nära.

3. Ibland behöver man helt enkelt bara läsa om oövervinnlig kärlek och det är precis vad man möts av i den här boken.

Breven från ön får 5/5 i betyg av mig.

Tack Bazar förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar