2016-10-12

De skandalösa av Simona Ahrnstedt



Magdalena Swärd har inte alltid haft ett lätt liv. Hon är numera utfattig och tvingas därför ta tjänst som sällskapsdam till den högadlade flicka Venus dag och natt när det dras ihop till sommarfirande hos familjen Gripenklo på slottet Wadenstierna. Tanken är att greve Gabriel Gripenklo ska hitta sig en ung fru och alla är eld och lågor för att få komma dit.
Magdalena och Gabriel träffas dock under inte helt angenäma former och tillslut ingår de en pakt tillsammans, en pakt som kanske kan rädda båda deras rykten.

17796711

Detta var ungefär precis vad doktorn ordinerade mig vid detta tillfälle. Det är inte ofta jag läser romance men ibland är det precis vad som behövs. Och då tycker jag att Ahrnstedts historiska sådana är bäst.
Det finns mycket som jag gillar med den här boken och kanske faktiskt ingenting som jag inte gillar. Möjligtvis med undantag av epilogen för den är fullständigt onödig i min mening, men eftersom den är på typ tre sidor så förlåter jag detta lilla "fel" helt och hållet.
Både Magdalena och Gabriel är karaktärer att tycka om. De är lite sådär lagom mänskliga och har både fel och brister vilket gör att jag gillar att läsa om dem. Sen finns det en hel del sidokaraktärer som jag tycker lite extra mycket om. Hade det här varit en helt vanlig bok så hade den unga damen som Magdalena ska vara förkläde åt varit en fruktansvärt bortskämd, snorkig och elak figur. Nu är hon inte det utan Venus är trevlig och förstående och med ganska så sunda värderingar. Över lag skulle jag faktiskt vilja påstå att det inte finns några människor i den här boken som jag verkligen inte alls tycker om och som inte är nödvändig för berättelsen men som ändå på något sätt är precis lagom. Visst finns det ett par herrar som inte direkt uppför sig exemplariskt men det hålls på en nivå så det inte blir för mycket.
Sen tycker jag lite extra mycket om eran boken utspelar sig i. Stormaktstiden med Karl XI i spetsen är liksom tiden i svensk historia som jag som Karlskronit tycker är lite extra rolig - just för att det var då vi blev en stad, tredje stört i Sverige och tilltänkt huvudstad. Jag blir liksom lite nostalgisk av just Stormaktstiden av den anledning. Nu utspelar sig inte boken i närheten av Karlskrona men det spelar inte någon roll, jag tycker om att läsa om epoken ändå.

3 anledningar till varför De skandalösa är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Romansen känns inte för krystad utan snarare ganska så naturlig. Jag gillar Gabriel och det är alltid positivt när jag läser romance för kan jag inte själv föreställa mig den manliga karaktäreren som något sexigt och inbjudande så känns det ganska så meningslöst med genren i fråga. Jag vill också få vara med om lite pirr i maggropen och det får jag i den här boken.

2. Jag tycker Ahrnstedt får till väldigt bra beskrivningar av miljöerna som verkligen känns tidstypiska. Det är flärd och överflöd hos överklassen och många av de adliga levde verkligen över sina tillgångar under den här tiden och jag tycker att det framkommer på ett bra sätt. Det här är en sådan där bok när jag faktiskt får lära mig något medans jag läser om det så bra handlar om miljöer och mode i den här boken. Det kan vara nog så intressant.

3. Jag gillar det faktum att det faktiskt finns så många karaktärer att tycka om i boken. Det gör det hela till en mycket trevligare läsupplevelse för mig.

De skandalösa får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar