2016-10-19

Den otursförföljde Max Crumbly #1: Skolans hjälte av Rachel Renée Russell



Max Crumbly har på grund av svår astma fått hemundervisning i hela sitt liv av sin farmor. Detta har långt ifrån varit en dröm för Max. att vid mogen ålder tvingas äts zookex till mellanmål har inte riktigt varit hans grej, eller pipmuggar för den delen. Så nu när han äntligen har fått börja en riktig skola så vill han inte på något sätt låta sina föräldrar förstå att han faktiskt inte riktigt passar in och blir mobbad av Mobbaren Thurston. Det är nästan så att han kan stå ut med att bli inlåst i sitt skåp lite då och då.


Den otursförföljde Max Crumbly: Skolans hjälte

Den här boken kom hem till mig utan att jag över huvud taget hade hört talas om den. Men jag bestämde mig för att ta och läsa den med en gång eftersom jag ansåg att den skulle gå fort att läsa eftersom den till stora delar består av bilder och stor text. Den gick fort att läsa. En och en halv timme senare var den slut. Och jag vet ärligt talat inte riktig vad jag ska tycka om den. Jag brukar ju älska böcker som är riktade till målgruppen men den här faller lite platt för mig. Älskar formatet den är skriven i, bilderna, textstycken och enkelheten. Men när det kommer till handlingen så tycker jag nog mest att det tyvärr faller lite platt. Den är tänkt att vara roligt, det kan jag förstå och som 10-åring så tycker du förmodligen det också. Men jag gör det nog tyvärr inte. Visst har den några poäng här och där men på det stora hela så saknar jag tyvärr humorn. Eller så är det helt enkelt inte min typ av humor.
Sen måste jag tyvärr säga att jag var väldigt besviken på icke-slutet. Jag förstår cliff-hangers även om jag inte alla gånger är så förtjust i dem heller, men det här var inte ens ett sådant slut enligt min mening. Den bara slutar mitt i. Inte okej enligt min mening. Jag hade velat ha ett okej avslut. Om jag vill veta fortsättningen nu så måste jag helt enkelt läsa fortsättningen och det är ju i och för sig smart tänkt av författaren.
Så för att summera ihop det hela lite så skulle jag vilja ge plus till format och illustrationer och minus till handling. Karaktärerna hamnar någon stans mitt emellan.

Max Crumby får 2/5 i betyg av mig.

Tack Modernista för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar