2016-10-16

En smakebit på søndag: Karriär i ondska

Idag vaknade jag jättetidigt. Eller i alla fall känns klockan sju som jättetidigt för mig, för det vara nästan kolsvart ute fortfarande. Men det är kanske inte så konstigt att man vaknar tidigt när man somnar som en klubbad säl långt innan tolvslaget för en gångs skull kvällen innan. Det tar på energin att vara båda barnvakt och att springa på IKEA en heldag.



Idag tänkte jag inleda mitt bloggande med att bjuda er på en smakbit ur boken jag håller på att läsa för tillfället. Robert Galbraiths nyaste har hittat hem till mig i veckan så den fick flytta fram lite i läshögen. Jag har ännu inte mer än hunnit börja på den, men jag tror att det kan bli bra.
Som vanligt verkar vi får följa Strike och Robin på deras lilla privata detektivbyrå.

Smakbiten hittas på sida 15 när Robin öppnar ett paket som har adresserat till henne på detektivbyrån.

Bildresultat för karriär i ondskaRobins skrik ekade mot fönsterrutorna. Hon backade undan från skrivbordet och stirrade på det anstötliga föremålet som låg där. Benet var slätt, smalt och blekt, och när hon öppnade paketet hade hon kommit åt de med fingret och känt att huden var kall och gummiartad.
Hon hade just lyckats kväva skriket genom att trycka handen mot munnen när dörren slogs upp bredvid henne och Strike klev in.

Vill ni läsa fler smakbitar så tycker jag att ni ska kolla in bloggen Flukten fra virkeligheten. Där kan man hitta väldigt många boktips.

24 kommentarer:

  1. Jag har första boken i hyllan, oläst, men jag är väldigt nyfiken på de här böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de är riktigt bra. För mig är de lite annorlunda för författaren har inte riktigt skrivit deckare så som vi är vana att läsa dem i dag. Hon har mer skrivit pusseldeckare i modern miljö och som har inslag av det mer hårdkokta som vi läser idag.

      Radera
  2. Denna håller jag också på och läser. Jag är inte riktigt fångad än, men det kommer säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyckt väldigt mycket om tidigare delar så förväntningarna är ganska så höga. Helt fast är jag inte heller än, men som sagt - jag har bara läst 50 sidor så lite tidigt att uttala sig.

      Radera
  3. tack för smakebiten. har inte läst något av författaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju inte att inte läsa för mig då det är min favoritförfattare under pseudonym. Inte fullt så bra som Harry Potter för det går inte men ändå väldigt bra. Det är samma sätta att bygga upp en historia.

      Radera
  4. Jeg har hørt denne som lydbok og jeg lover den er bra :-) Det kan ta på både å gå på Ikea og å være barnevakt, så det er ikke rart du sovnet tidlig :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du lovordar boken. Jag ser så mycket fram emot att verkligen få försvinna in i den. Nu äntligen är det slut på dagens måsten så jag får sätta mig och läsa den.

      Radera
  5. Har än så länge bara hunnit läsa första boken, men så småningom ska jag nog läsa den här också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju som sagt gillat de första två så jag bara måste slänga mig över nästa del.

      Radera
  6. Spännande. Jag har inte läst något ur den här serien än, men är ganska nyfiken på hur hon skriver i den genren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon gör det riktigt bra i den här genren också. Hon kan ju det här med att tidigt plantera ledtrådar som sedan verkligen har en betydelse längre fram i berättelsen. Det har man ju minst sagt märkt i HP-böckerna.

      Radera
  7. Har inte hunnit läsa denna än men det kommer.....
    Stort tack för smakebiten !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi hoppas att du tycker den är bra när du väl kommer dit :P

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Den första ligger oläst på läsplattan, trots att jag var väldigt nyfiken när den kom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag känner igen det där problemet. "Synd" att det finns så himla många böcker man så gärna vill läsa.

      Radera
  9. Den serien har jag tänkt läsa någon gång

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Den här serien är jag jättesugen på att läsa. Verkar vara något för mig.

    SvaraRadera
  11. Verkar intressant och spännande, men är det inte typiskt att det är kvinnan som skriker och sedan kommer mannen in? Och detta trots att det är en kvinnlig författare.

    SvaraRadera