2016-11-16

Vi är en av Sarah Crossan



Det här berättelsen och Grace och Tippi som är sammanvuxna tvillingar. Vi kommer in i deras liv när de tvingas börja highschool för att det helt enkelt inte finns några pengar kvar till att bedriva hemundervisning för dem. Det är skrämmande att helt enkelt tvingas ut i världen och möta alla blickar, alla fördommar och fula ord som kommer längs vägen. Men tvillingarna har tur för de möter Yasmeen och Jon och helt plötsligt har de fått kompisar och allt känns mycket lättar.

Bildresultat för vi är en

Det här är en berättelse lite utöver det vanliga. Jag har tidigare i alla fall aldrig läst om siamesiska tvillingar. Det närmaste jag har kommit är att se filmen Fäst vid dig med Matt Damon och Greg Kinnear och det är en hollywood-variant utan minsta djup som enbart är till för att driva med det hela.
Så det här var en ny läsupplevelse som värmer hjärtat.
Det här är också en berättelse som är berättad för mig på ett helt nytt sätt. Den är skriven på någon form frivers, vet inte riktigt vad det heter - men det är annorlunda och trots att orden är sparsmakade så säger de absolut inte mindre för det. Varenda ord är istället viktigt och har en betydelse.
Det är Grace som berättar historien om hur det är att vara två i en. Hur tvillingarna är totalt olika varandra till sätt och humör men hur de ändå lever hela sina liv tillsammans. Men det berättas också om familjeförhållanden som inte är de allra lättaste, då allt kostar pengar och när de tvingas se sin lillasyster hjälpa till med att dra in pengar till familjen medans Grace och Tippi inget kan göra. Dessutom har de en pappa som har blivit av med jobbet och som inte hanterar det på ett speciellt bra sätt.
Sen är det ju det där med high school. Det är väl inte direkt den lättaste tiden på året för en normal tonåring. Sitter man då ihop med sin tvillingsyster så blir det inte lättare. Trots det blir det ingen mardrömshistoria som berättas här. Visst det är inte helt lätt, men där finns ljuspunkterna och vännerna och värme i att få höra ihop.
Den här boken är en känslomässig bergochdalbana. Så vacker och så hemsk och så innehållsrik och så fantastisk och så lärorik. Jag tycker att ni ska ta och plocka upp den och läsa den.

3 anledningar till varför Vi är en är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Helt enkelt för att det här är något nytt. Jag tror ni är fler än jag som aldrig har läst om siamesiska tvillingar. Detta berättat med värme och förståelse som ger än en liten inblick i hur det skulle kunna vara.

2. Vill ni känna något när ni läser så tycker jag absolut att ni ska plocka upp boken. Jag skrattar och jag gråter och boken får i alla fall mig att må bra.

3. Språket är också något av det mest spännande jag har stött på i år. Till en början är jag lite tveksam till hur jag ska läsa det, men bara läs så kommer det av sig själv. Avskalat och vackert utan krusiduller, men det säger så mycket. Dessutom gör språket att boken går otroligt snabbt att läsa så trots att ni har en läs-hög som är högre än Mount Everest så lovar jag att den här bara tar ett par timmar av ert liv så ni hinner med den.

Vi är en får 5/5 i betyg av mig.

Tack B Wahlström för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar