2016-12-19

Springfloden av Cilla o Rolf Börjlind



1987 så begås ett hemskt mord på ön Nordkoster. En gravid kvinna mördas och ingen vet vem det är och mordet förblir olöst. 23 år senare tar sig Olivia Rönning som är polisstuderande sig en titt på mordet som ett skolarbete. För att få någon klarhet i utredningen vill hon ha tag på den ansvariga utredaren Tom Stilton, men det är lättare sagt än gjort. Han verkar ha försvunnit från jordens yta.
Samtidigt i Stockholm så drar ett gäng ungdomar runt i stan och misshandlar hemlösa. Misshandlarna filmas och läggs sedan upp på internet. Bland de hemlösa vi får följa möter vi Jelle och Enögda Vera. Händelserna i deras närhet påverkar dem minst sagt - på väldigt olika sätt.

 (pocket)

Den här boken införskaffade jag för en himla massa år sedan då jag var och lyssnade på författarna på ett boksamtal. När jag kom hem var jag lite osäker på varför jag hade införskaffat boken över huvud taget och trodde nog aldrig riktigt att den skulle bli läst. I år har jag ju dock haft en raid i mina bokhyllor och verkligen försökt beta av alla olästa titlar. Så därför blev denna framplockad och nu slutligen läst. I början läste jag den enbart - men efterhand började jag även lyssna på den som ljudbok. Det är trevlig när man kan kombinera lyssnande och läsande.
Och jag är glad att boken blev läst för ärligt talat gillar jag den väldigt mycket. Den är spännande, har ett gäng ganska så udda karaktärer, belyser ett problem från många olika håll och samtidigt lyckas den faktiskt överraska en hel del när jag väl närmade mig slutet. Jag skulle också vilja säga att boken är snabbläst, men med tanke på att det tog mig över en månad att läsa klart den så kanske det är lite att ta i. Men under normala omständigheter så tror jag att jag hade läst ut den på någon dag. Jag tycker att det märks att författarna har en bakgrund som manusförfattare för det är mycket repliker i boken och texten är väldigt tydlig i sina beskrivningar av vad jag som läsare ser framför mig. Det ser jag som något positivt.
Så för att sammanfatta det hela så skulle man kunna säga att jag som läsare inte ska ha så förutfattade meningar och ge saker en chans innan jag dömer ut böcker. För man kan bli väldigt positivt överraskad. Jag tänker absolut fortsätta att läsa den här serien. För jag gillar karaktärerna mycket och egentligen allt det andra också.

Springfloden får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar