2017-03-28

Se mig, Medusa av Torkil Damhaug



Kvinnor i Oslo försvinner för att några dagar senare återfinnas med rivmärken av en björn. Kan det vara så att en björn har tagit sig till storstaden och hur kommer det sig att den börjar ge sig på människor.
Axel Glenne är allmänläkare och blir indragen i morden, för det verkar faktiskt vara mord, detta för att han på olika sätt är involverad med de försvunna kvinnorna.

Se mig, Medusa

Det här är en bok som jag varken tycker illa om eller tokälskar. Den är bra helt klart, hög spänning och en intrig och motiv som tilltalar mig. Däremot är jag kanske lite tveksam till tillvägagångssättet för det blir lite för orealistiskt för min det. Axel Glenne som karaktär däremot känner jag omedelbart sympati för och hade gärna läst en fortsättning för att se hur det går för honom i framtiden och det i sig är väl ett ganska så bra betyg.

Se mig, Medusa får 3/5 i betyg.

Tack Bokfabriken för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

7 kommentarer:

  1. Åh, själv tyckte jag den var väldigt bra! Har inte recenserat den än på bloggen, men gillade verkligen att man inte riktigt visste var man hade Axel Glenne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glenne gillade jag också, det jag hade lite mer problem med var björnen. Sen var jag kanske inte helt investerad i berättelsen och sådant påverkar ju definitivt omdömet. Men jag tyckte i alla fall det var en helt okej deckare.

      Radera
  2. Tror jag kommer läsa den här, det låter som något för mig med en opålitlig berättare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog gärna sett berättarrösten som ännu opålitligare, då hade jag gillat mer tror jag.

      Radera
  3. Jag hamnade också någonstans mittemellan angående den här.

    SvaraRadera
  4. Jag både gillade och ogillade denna! Ruskigt spännande men helt såld blev jag inte. Tyckte verkligen inte om Axel men det är ändå spännande med just sådana karaktärer som inte blir så förtjust i.

    SvaraRadera