2017-04-19

Barabbas av Pär Lagerkvist

Alla vet väl vem Barabbas är. Han - mördaren och tjuven som undgick korsfästelse då Jesus tog hans plats. Det här är berättelsen om Barabbas liv efter långfredagen, om hans tankar och funderingar kring Messias, skuld, ånger och existens. 


Jag fick för mig att vad kunde väl passa bättre att läsa än Barabbas i påsktid. Denna händelse som är själva kärnan i vår religion och vår tids kultur.  Och det var intressant läsning, även om jag tror att jag hade tjänat på att läsa den i ett lugnare tempo där jag fått tid att verkligen tänka efter och reflektera kring det jag läste och lyssnade på. För visst väcker romanen massor av funderingar, det går liksom inte att komma ifrån eftersom Barabbas funderar så mycket kring det här med religion och existens. Det är intressant, men samtidigt måste jag säga att det inte riktigt fångade mig. Jag kom från att ha läst en bok med acion, action, action där det hände massor och här hände det egentligen ingenting. Jag blir lätt uttråkad. Så på det stora hela har jag absolut inte gjort romanen rättvisa och får förmodligen ta och läsa om den någon gång senare i livet. Någon gång då jag har tiden och vet vad jag har att förvänta mig.

Barabbas får 3/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Det är en av de allra bästa romaner jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan absolut förstå att man kan tycka det även om jag bitvis hade lite delade känslor till den. Men som jag skrev så behöver jag nog läsa om den i lugn och ro för att riktigt fundera kring den.

      Radera
  2. Den där har jag tänkt läsa nu ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut du ska ge den en chans.

      Radera