2017-05-29

Andras vänner av Liane Moriarty



Den där grillfesten  sker lite av en slump. Det var inte riktigt meningen att den skulle bli av. Egentligen var det bara Erica och Clementine och deras män som skulle träffas en eftermiddag. Men så bjöd Ericas granne in dem till en grillfest och den där grillfesten blev inte som någon av dem hade tänkt sig och alla inblandade försöker i efterhand hantera den på sitt alldeles egna vis.


Det här är min första kontakt med Moriarty och på det stora hela tycker jag nog att det var en trevlig ny bekantskap. Hon skriver på ett lockande sätt som gör att man hela tiden vill komma framåt i historien. Ingenting är linjärt utan den byggs upp av många tankar från många olika karaktärer och det tar relativt lång tid innan man faktiskt får veta vad det var som hände på den där grillfesten. Och när man väl får veta så är det fortfarande mycket som både läsaren och karaktärerna har kvar att bearbeta. Jag kan ärligt säga att jag inte alls kunde lista ut vad det var som skulle hända/hade hänt. 

Boken är skriven ur många karaktärers perspektiv och det tycker jag absolut att den vinner på. Ibland kan det vara förvirrande att komma så nära inpå så många karaktärer och svårt att hålla dem isär men det upplever jag inte med den här boken. Jag tror snarare att det hade varit precis tvärt om. Karaktärerna har tydliga berättarröster och är på många sätt väldigt olika och det gör det lätt att hålla isär dem. För mig är bokens huvudsyfte just det där att få följa de olika karaktärerna medans de bearbetar festen.

Boken är inte bara skriver utifrån många karaktärer, vi får också följa två olika tidslinjer. Vi har idag, vilket är några veckor efter festen, och så får vi följa dagen som ledde fram till festen. Även det är bra och skickligt gjort. 

Men... Tyvärr är jag bitvis något ofokuserad medans jag läser/lyssnar. Jag vet inte om jag inte riktigt kan knyta an till historien, att jag faktiskt upplever den som lite väl långsam, eller om det helt enkelt är vardagen runt omkring mig som distraherar. Jag läser den många gånger i väldigt små etapper och det kan vara en av anledningarna till att jag inte helt fastnar. 

Så för att sammanfatta det hela lite så tycker jag om boken, men däremot inte tillräckligt för att verkligen fastna och förälska mig. Däremot kan jag absolut tänka mig att ge författaren ytterligare en chans. 

Andras vänner får 4-/5 i betyg av mig.

Boken är nominerad till Årets bok. Jag har tidigare läst följande nomineringar:
Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar