2017-05-30

Fallet Walter Dabney av David Baldacci



En morgon på väg till FBI's högkvarter blir Amos Decker vittne till när Walter Dabney skjuter Anne Berkshire på öppen gata och sen skjuter sig själv. Deckers lilla grupp på FBI får fallet på sitt bord och det är inte det lättaste. Gärningsmannen är det ju ingen fråga om att hitta, men ett motiv. Och vem var egentligen Anne Berkshire.


Fallet Walter Dabney

Det här är tredje boken om Amos Decker som jag läser på ganska så kort tid (också den tredje boken i serien) och jag tycker nog helt ärligt inte jättemycket om den. Och det är ovanligt för jag brukar gilla allt jag läser av David Baldacci. Jag tycker att den är lite för långsam och så tycker jag att det lite för ofta upprepas att Decker är speciell, att hans perfekta minne är så bra och hans inte fullt så bra emotionella sida.

Handlingen som brukar ha full fart i Baldaccis böcker är betydligt långsammare än vad de brukar vara. Jag känner att det hoppas ganska så mycket hit och dit mellan olika teorier och där finns en hel del sidospår som jag inte riktigt förstår mig på.

Men trots allt negativs jag skrivit så blir det ändå inte dåligt. Det är väl bara så att jag helt enkelt har så väldigt höga förväntningar när jag plockar upp en ny Baldaccibok och i den här boken infriades inte förväntningarna. Trots det kommer jag att fortsätta läsa Baldacci. För jag gissar på att det snart dyker upp en ny bok som jag inte kommer kunna hejda mig från att läsa. Dessutom har jag några av hans böcker i bokhyllan på engelska som jag snart borde ta mig an.

Fallet Walter Dabney får 3-/5 i betyg av mig.

Tack Bokfabriken för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag har nog någon bok i hyllan som jag fått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar gilla Baldacci mycket så jag tycker absolut du ska ta och läsa den där du har i hyllan. När tid finnes :P

      Radera