2017-06-01

Sammanfattning av maj

Det ska jag...:

Majs läsning. Det känns som om jag bitvis inte har läst något alls eller istället prioriterat tv'n. Detta är dock en sanning med modifikation då jag ändå har fått 17 böcker lästa. Känslan av ickeläsande kan ha lite att göra med att jag faktiskt inte har läst något varje dag, eller att jag nu läser nästan lika många böcker som jag har lyssnat på. Tidigare har jag varit glad om jag läst 1-2 fysiska böcker. Den här månaden blev det betydligt fler.

Böckerna är följande:

  • Det hänger en ängel ensam i skogen - Samuel Bjørk
  • En skugga blott! - Maria Lang
  • Skam - Robert Warholm
  • Konsten att tala med en änkling - Jonathan Tropper
  • Blå gryning - Ann Cleeves
  • Rosor, kyssar och döden - Maria Lang
  • Djävulsstjärnan - Jo Nesbø
  • Extremt högt och otroligt nära - Jonathan Safran Foer
  • Sthlm delete - Jens Lapidus
  • Och varje morgon blir vägen hem länge och längre - Fredrik Backman
  • Tragedi på en lantkyrkogård - Maria Lang
  • Andras vänner - Liane Moriarty
  • Det slutna rummet - Sjöwall Wahlöö
  • Fallet Walter Dabney - David Baldacci
  • Ture Sventon Privatdetektiv - Åke Holmberg
  • Sedan du försvann - Morgan Matson
  • Polismördaren - Sjöwall Wahlöö
29557926Bildresultat för en skugga blott3475238315743093Bildresultat för blå gryning ann cleeves1790974932567832554896933820193Bildresultat för tragedi på en lantkyrkogård34352113Bildresultat för det slutna rummet7093554Bildresultat för fallet walter dabney baldacci28941501Bildresultat för polismördaren


Den här månaden har jag däremot inte hunnit med/prioriterat recensionsskrivandet. Jag halkade efter redan i början av månaden och då kände jag helt enkelt inte för att försöka komma ikapp. Jag har recenserat rec ex och något annat men det mesta är orecenserat. Kanske försöker jag skriva några korta recensioner på böckerna jag läst eller så börjar jag helt enkelt om från början igen i juni. Troligt är det sista alternativet.
Bästa boken i maj får nog bli Sthlm delete av Jens Lapidus. Jag har verkligen fastnat för den här serien och ser fram emot att läsa nästa del nu i juni. Däremot har jag inte läst någon riktig fullpottare den här månaden.
Kan också tilläggas att det har varit den sämsta bloggmånaden på riktigt, riktigt länge. Tack för att ni ändå stannar kvar här.

Sammanfattning utifrån mina litterära mål:

  • Goodreads - 100 böcker. Jag är just nu på 97 där så jag skulle vilja säga att jag ligger ganska så bra till.... 🙂
  • Ännu har jag inte köpt mig själv en endast bok under 2017. Det känns så otroligt bra måste jag säga. Det är ju inte så att det inte kommer hem nya böcker ändå, men allt känns under kontroll.
  • Minska hyllvärmare går nästan lite för bra för tillfället. Jag har snart inga böcker kvar att läsa så jag får väl börja rota på vinden om jag inte har några där. 7 hyllvärmare blev lästa under maj och det betyder att jag har 48 olästa böcker i bokhyllan för tillfället. Då är de nya olästa böckerna inräknade. Det känns ändå som om jag borde ha missat att räkna någon bok men oavsett så är det helt fantastiskt att vara under 50 böcker. 
  • I 3x3 utmaningen så påbörjade jag Resan ut av Virginia Woolf. Tyvärr fann jag den tråkig och långsam och efter lite drygt 100 sidor så gav jag upp. För att klara utmaningen så tror jag att jag ska ge Virginia Wolf en ny chans men med en annan bok. Vilken det blir har jag ännu inte bestämt. Sen har jag ju läst ett antal Maria Lang under månaden, även om jag inte läst exakt den bok jag hade sagt att jag skulle läsa. Förmodligen läser jag den också vad det lider, men jag tycker ändå att jag har klarat av 1 i 3x3. 



4 kommentarer:

  1. Wow, inte illa med så många böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är himla nöjd med resultatet.

      Radera
  2. Wow, imponerande att du läst så många böcker att du är nere i under femtio i hyllan. Skulle verkligen också behöva skärpa mig på den punkten, men det är så mycket nytt som lockar och istället blir det tvärtom. Det ökar och ökar. Du får plocka fram din Ta kontroll över bokhyllan utmaning nu i sommar så vi andra får lite inspiration och blir lika duktiga. 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt imponerad av mig själv. Ljudböcker har varit till himla hjälp faktiskt då jag kunnat läsa och lyssna parallellt på samma bok. Och sen har det ju varit det där med ekonomin som blivit lite begränsad nu när man går hemma.
      Utmaningen har jag absolut funderat på att plocka fram igen, men jag tror att det får vänta till hösten. Fast då kommer det kanske för mycket nytt? Jaja, vi får väl se...

      Radera