2017-07-26

Några snabba

Jag är så vansinnigt långt efter i recensionsskrivandet så nu får jag skriva några snabba recensioner.

Stenhuggarens dotter av Ewa Klingberg
Detta är sjunde delen i serien Släktet
Sissela och hennes far ger sig av mot Stockholm för att hjälpa till med utsmyckningen av kyrkor. Under vägen dit förlorar dock Sissela sin far så väl i Stockholm får hon hittar nya vägar att försörja sig. Tillslut hamnar hon i kungen och drottningens sällskap. Men hovet är en farlig plats att befinna sig under den här tiden. Bröder slåss mot bröder i kampen om tronen.

Jag gillar vad jag läser. Det är som vanligt spännande att läsa om Sveriges kamp mot det rike vi befinner oss idag. Jag gillar Sissela som karaktär samtidigt som det ibland kanske inte känns jättetrovärdigt för Sissela har tur och får verkligen vara den hon vill i ett Sverige som inte är så snälla mot sina kvinnor. Men på det stora hela en bra och intressant bok.

Boken får 3/5 i betyg.
Tack Historiska media för recensionsexemplaret.
Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Falkens döttrar av Elvira Birgitta Holm
Detta är åttonde delen i serien Släktet
Ingrid och Ylva är tvillingar och döttrar till Sissela. Men de båda flickorna är så olika man kan vara. Ingrid är tryggt gift och lever ett lugnt och någorlunda stillsamt liv på gården. Ylva däremot är ett yrväder, går gärna runt i manskläder, vill inte gifta sig med sin trolovade och flyr därför från hembyn.

I den här boken är det mycket som händer och då framför allt kring Ylva. Ingrid som karaktär är inte jättespännande att läsa om, men Ylva sticker ut och är intressant. Kanske för att hon faktiskt är ganska så manlig i sin utstrålning och inte bara i det faktum att hon helst går i manskläder. Nej hon är egoistisk, hård och ganska så känslokall men på ett bra sätt. Jag gillar vad jag läser och sidorna flyger förbi snabbt. En relativt trovärdig bok som speglar en intressant tid i Sveriges historia.

Boken får 3+/5 i betyg av mig.
Tack Historiska media för recensionsexemplaret.
Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

En väktares bekännelserEn väktares bekännelser av Elin Säfström.
Tilda är en av två väktar i Stockholm. När man är väktare måste man se till så att troll, älvor och andra varelser sköter sig och inte exponerar sig för människorna. Men så när hon för tillfället väktar själv i staden, eftersom hennes mormor som är den andra väktaren tvingats åka till norrland så börjar det hända mystiska saker i staden. Barn och unga pojkar börjar försvinna och Tilda vet inte riktigt vad hon ska göra för att lösa problemen.

Den här boken tror jag banne mig är skriven just för mig. Det är som om författaren har tittat in i mitt huvud (framför allt när jag befinner mig på jobbet) och förstått vad jag vill läsa om och om mina tankar kring vad väsen är för något. Skulle författaren kunna tänka sig att börja jobba på samma förskola som jag så hade vi haft hur kul som helst med att lära barnen om svenska väsen.
Men skämt å sido så verkligen älskar jag den här boken. Den är väl ballanserad i hur mycket den bjuder på för att det ska vara precis lagom spännande och roligt på samma gång. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa nästa del.

Boken får 5/5 i betyg av mig.
Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Etthundra mil av Jojo Moyes
Jess liv är inte precis perfekt. Sedan hennes man stack så räcker inte pengarna till hur mycket hon än jobbar. Dessutom är det inte lätt med en tonåring där hemma som inte passar in och som ständigt blir retad och ett annat barn som lever i sin egen värld av matematik. Men så dyker chansen upp att dottern får delta i en olympiad i matematik. Problemet är att de då måste ta sig ända till Skottland. Genom en slump så blir hennes arbetsgivare Ed den som får skjutsa familjen etthudra mil genom Storbrittanien, på små slingrande vägar. Här lär de känna varandra.

En het okej bok av Jojo Moyes. Ännu har jag inte läst något av henne som närmar sig Livet efter dig, men den här kommer nog trots allt på andra plats. Jag gillar den lättsamma tonen i boken och trots att livet är svårt för Jess så försöker hon alltid se det från den ljusa sidan. Visst är boken förutsägbar, men ibland behöver man en förutsägbar bok och jag hade inte plockat upp den om jag inte vetat vad jag skulle få. Så helt okej läsning för min del.

Boken får 4/5 i betyg av mig.
Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

5 kommentarer:

  1. En väktares bekännelser låter verkligen bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den verkligen. Tyckte verkligen väldigt mycket om den.

      Radera
  2. Oj! Det var ett väldigt, väldigt högt betyg! Jag blir väldigt, väldigt glad!🌹🌷🌸🌼🌻🌺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förtjänade varje ord du fick i den recensionen. Jag tyckte så mycket om boken.

      Radera