2017-07-19

Vit syren av Cecilia Sahlström



En ung kvinna hittas stympad och mördad i Lunds stadspark. Sara Vallén kallas till platsen för att utreda mordet. Men det visar sig att hennes son Johannes är vittnet som hittat flickan och som också enligt egen utsaga har blivit nerslagen av förövaren. Johannes anklagas för att ha begått brottet och Sara tvingas titta på fallet från sidlinjen.

Vit syren

Det här är en debut av Cecilia Sahlström och jag hoppas att hon tänker komma ut med fler böcker för det här är spännande och bra. Framför allt skulle jag vilja säga att det är språket i boken som gör att det blir ett sådant driv i berättelsen. Det är lätt utan att vara för naivt och hon målar tydligt och bra upp miljöer och karaktärer. Sen märker man dessutom att hon har stor kunskap om det hon skriver om, att det helt enkelt inte bara är research utan faktiskt handlar om rutin och egna erfarenheter.

Sen kan jag tycka att boken har ett sidospår som känns lite överflödigt och krystat. Jag tänker inte gå in så mycket på vad det verkligen rör sig om men det handlar om Sara Valléns relation som jag tycker mer eller mindre bara känns inslängd för att dryga ut sidorna. Boken hade klarat sig bra utan det sidospåret, och faktiskt vunnit på att vara utan det.

En sak jag gillar lite extra är att boken utspelar sig i Lund. Okej, jag är kanske inte jätte bevandrad i staden, men jag har varit där mer en en gång och jag har till och med ingift släkt där. Nu vill jag ner dit och kolla på deras syrener och vandra i stadsparken. Syrenerna lär jag väl få vänta på men Lund borde jag besöka snart.

Trots detta så är boken riktigt bra och jag ser fram emot att få läsa fler böcker om kommissarie Vallén och hennes kollegor.

Vit syren får 4/5 i betyg av mig.

Tack för boken Bokfabriken.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för en jättefin recension! Jag ska inte skriva dig på näsan, men vill förklara sidospåret (som du tyckte var onödigt). Jag har en mission, den är att öka förståelse för att det som vi ofta betraktar som hemmahörande i socioekonomiskt svagare miljöer, är klasslöst. Det har ingenting med utbildning eller social status att göra. Och kan drabba vem som helst! :) Som sagt tack för ditt fina omdöme! /Mvh Cecilia Sahlström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är toppen att du har en mission och intressant att höra dig förklara om det. Jag gillade verkligen din bok och ser verkligen fram emot fler böcker.

      Radera