2017-08-17

Helgfrågan v. 33


Som vanligt en torsdag kväll så är det dags att smyg kicka igång helgen lite med Mias helgfråga. Den här veckan lyder frågan:

Vad tycker du om ljudböcker?

För er som har följt mig ett tag så kommer kanske inte detta svaret som en överraskning. Jag älskar ljudböcker. Det är ett fantastiskt komplement till läsningen, eller som när man är hemma och är föräldrarledig och inte har tid att sitta och fysiskt läsa en bok utan istället få ha en ljudbok i öronen. Det här året har ljudboksläsningen fått en riktig uppsving hos mig och det tack vare den där föräldraledigheten, men också tack vare Storytel. Jag har ingen exakt siffra men jag har nog lyssnat på två tredjedelar av årets böcker. Dessutom har jag kunnat lyssna ikapp på de där böckerna som stått länge i bokhyllan och haft dem både som läsbok och lyssningsbok. Fantastiskt.

Och så till bonusfrågan så ni kan få lära känna mig lite bättre.

Vad jobbar du med?

Jag är förskollärare och jobbar i normala fall på en förskola. Men nu under hösten när jag går hemma så ska jag försöka se om det kanske är något annat jag skulle vilja syssla med. Ni kanske inte har missat rubrikerna om hur tungt mitt yrke är och framför allt hur underbemannade vi är. Det är inte helt roligt att jobba under de förutsättningarna. Men det är en diskussion för ett annat forum.

26 kommentarer:

  1. Jag älskar ljudböcker också men just nu så blir det varken hackat eller malet. Min kollega är borta på jobbet och en annan ska styra upp allt. Då är man helt slut när man kommer hem, min läkare tycker dessutom att jag ska jobba halvtid. Vi har liknade situation på fritidshemmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inne på fritids och jobbade ett tag så jag vet att det är en liknande situation hos er. Det förtar helt klart nöjet i att jobba med det vi gör.

      Radera
  2. Synd att det ska vara så inom ditt yrke, ni behövs ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jättesynd, för förutom det så har jag världen roligaste jobb.

      Radera
  3. Det är praktiskt på många sätt med ljudböcker då en kan göra annat samtidigt. Trist att det ska vara så inom ditt yrke, är ett viktigt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ljudboken är helt klart bra till mycket.
      Och jag kan inte annat än hålla med dig när det gäller mitt yrke. Det är ett både viktigt och roligt yrke annars.

      Radera
  4. Det är ju perfekt att kunna lyssna på böcker samtidigt som man gör något annat. Tyvärr funkar det inte för mig. Tråkigt med en sådan arbetssituation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen jättepraktiskt med ljudböcker på det sättet. Tråkigt att det inte fungerar för dig. För dig som tycker så mycket om målarböcker annars hade det ju verkligen varit en win/win situation.

      Radera
  5. Mitt "hörselminne" är uselt och om det ska funka så måste jag ha 100% fokus och det är väldigt sällan det funkar när jag försöker lyssna på ljudböcker. Men jag försöker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror lite att det är som med mycket annat, hörselminnet går att träna upp så bara fortsätt du försöka.

      Radera
  6. Skulle gärna vilja lyssna när jag tex är ute med hunden, provade en gång och efter 1 timmes runda så kommer jag inte ihåg ett enda ord... =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då är det ju lite jobbigt.För mig fungerar det utmärkt vid sådana tillfällen.

      Radera
  7. Jag får inte ihop lyssnandet med föräldrar ledigheten, men hoppas på att få igång lyssnandet mer menvi får se hur det går :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig fungerar det utmärkt under föräldraledigheten. Alla de där stunderna när jag ska försöka få min dotter att sova är bara ett exempel.

      Radera
  8. Skolans värld är tuff. När jag träffar mina gamla kollegor är jag glad att jag valde en annan väg. Synd för jobbet som sådant var det inget fel på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen synd att de ska vara så inom dessa yrken. För det är ju då om någon gång tiden och lugnet behövs till eleverna.

      Radera
  9. ljudböcker använder jag mig av då och då. läser vanliga böcker mycket mera, men har i princip inget emot lyssning

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vanliga fall läser jag också många fler fysiska böcker men har alltid gillat ljudboken som ett komplement.

      Radera
  10. Nej, förskollärare har ingen lätt situation. Dottern har funderingar på att utbilda sig till det, och jag tror hon skulle passa utmärkt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara uppmuntra henne till det. Det behövs så många förskollärare och egentligen är det världen bästa yrke. Det är bristen på kompetent personal som gör det jobbigt.

      Radera
  11. Det är behändigt med ljudböcker, men jag lyssnar inte jätteofta.

    SvaraRadera
  12. Jag önskar att jag kunde lyssna på ljudböcker utan att bli distraherad, men det har inte funkat för mig än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att hitta en aktivitet som annars inte kräver någon hjärngymnastik. Jag kan till exempel inte bara sitta rätt upp och ner och lyssna på ljudbok. Måste hitta något att sysselsätta händerna med, eller benen för den delen. Då är det det bästa komplement till läsning som finns.

      Radera
  13. Ljudböcker är kanon! 😃 Har det alltid på de dagar jag kör bil längre sträckor och i den dagliga pendlingen till jobbet. 😊
    Har ofta en ljudbok och en vanlig bok på G samtidigt. Just nu Ann Cleeves Dött Vatten som ljudbok och Liane Moriartys Öppnas i händelse av min död som vanlig. Den sista är ju otroligt bra!😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där att du kan kombinera böcker är ju toppen. Och i den dagliga pendlingen är finns det ju inget som slår en ljudbok. Ibland tycker jag nästan att det är lite tråkigt att jag inte har en längre sträcka till jobbet.

      Radera