2017-08-15

Veckans topplista: Svensk feelgood

Johanna på Johnnas deckarhörna har dragit igång något som hon kallar Veckans topplista, och som egentligen är istället för Top Ten Tuesday. Jag tänkte jag skulle haka på och se om inte jag kan få ihop en lista med lite tips.

Veckans topplista

Den här veckan är det svensk feelgood som det ska tipsas om. Det är kanske inte direkt den genre jag förknippar med mig själv, men några tips ska jag väl kunna skapa fram. Sen kan det kanske hända att jag töjer lite på begreppet feelgood i mina svar.

1. Mikael Bergstrands böcker om Göran och Yogi är helt fantastiska böcker i kategorin. Under våren och sommaren har jag nu läst alla tre böcker i serien som börjar med Dehlis vackraste händer. Är inte detta feelgood så vet jag inte vad som är det.

2. Konsten att vara Caroline av Peter Barlach kanske inte är en feelgood helt och hållet, utan snarare en chicklit, men det spelar inte så stor roll. Jag mår bra av att läsa boken, jag får skratta och förfäras och njuta en liten stund. Det finns fler böcker om Caroline men jag har bara läst en till. Kanske dags att ta tag i snart.

3. En man som heter Ove kanske inte heller direkt kan klassas som feelgood, men håll med om att man mår bra av att läsa den, trots att den är väldigt sorglig på sina ställen. Fredrik Backman kan det där med att skriva så att jag i alla fall blir alldeles varm inombords.

4. Jag tillhör skaran som fick ut något av att läsa Hundraåringen och Analfabeten av Jonas Jonasson. Den första läste jag för en himla massa år sedan och gillade skarpt, Analfabeten som kunde räkna läste jag i våras och gillade väldigt mycket. Få väl se till att läsa Mördar Anders snart också.


Tyvärr tog det tvärt slut sen. Kan inte komma på en endaste till. Men egentligen har jag ju tipsat er om 7 böcker om man ska vara nogräknad så jag tycker det är okej med 4 punkter. Nu ska jag försöka hitta tid för att läsa era andras svar och tips så kanske jag kan hitta lite mer svensk feelgood att läsa.


30 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vad kul att du har dragit igång det här.

      Radera
  2. Svar
    1. Alltid. Nu längtar jag så mycket efter Vi mot er....

      Radera
  3. Har bara läst den första delen om Göran, men nu blev jag påmind om att det kanske är dags att läsa de andra böckerna i serien också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien fortsätter i samma anda och alla böckerna är helt klart läsvärda. Gillat riktigt mycket.

      Radera
  4. Gillade också Hundraåringen men av någon anledning kom den inte med på min lista. Kanske för att det var så länge sen jag läste den. Ove är ju underbart bra och visst är det lite feelgood ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundraåringen har ju helt klart några år på nacken men jag kom nog ihåg den för att jag läste Analfabeten nu nyligen. Ove är ju i och för sig också några år sedan jag läste men han är svår att glömma.

      Radera
  5. Bergstrands böcker glömde jag ju! De tyckte jag väldigt mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så mycket bättre än vad jag trodde när jag började läsa.

      Radera
  6. Bergstrands böcker om Göran och Yogi är så bra. De fick komma med även på min lista. Backmans böcker är också fantastiskt bra. Av Jonas Jonasson har läst hundraåringen men inte de andra böckerna, men de står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att Bergstrands böcker är så bra. Förvånansvärt underhållande, men med lite djup.

      Radera
  7. Jag tycker nog att En man som heter Ove hör till feelgoodgenren, jag funderade på att ta med den i min lista men så blev det nu inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att Ove är lite av ett gränsfall, men jag mår i alla fall bra av att läsa om honom, i alla fall under de stycken då jag inte gråter ögonen ur mig.

      Radera
  8. Just det, Bergstrands böcker måste ju räknas till feelgood. Eller ja, jag har ju bara läst den första än så länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bergstrands böcker är helt klart feelgood enligt mig. Och jag tycker du ska fortsätta att läsa serien. Möjligen kan det vara så att tvåan är lite bättre än ettan.

      Radera
  9. Den första boken om Göran gillade jag verkligen. Den andra står i hyllan och väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska ta och läsa den.

      Radera
  10. Tack för tipsen, jag har inte läst en enda på listan, och inte särskilt många andra svenska feelgood-böcker heller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk feelgood är helt klart underrepresenterat i min bokhylla, ja feelgood över huvud taget egentligen.

      Radera
  11. Böckerna om Caroline gillar jag verkligen, har bara läst två än så länge men ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst två och tyckt mycket om dem.

      Radera
  12. Bergstrand och Backman har jag läst. de andra känner jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har du ju i alla fall läst de två bästa.

      Radera
  13. Alltså jag verkar inte ha läst någonting någon har läst, feel good är verkligen inte min genre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen inte riktigt min genre heller, men några böcker har jag i alla fall läst.

      Radera
  14. Jag gillade Hundraåringen och har även sett filmerna, helt klart godkänt.

    SvaraRadera
  15. Har också med en Backman för att de ändå var så härliga att läsa :)

    SvaraRadera