2017-09-13

Visheten vaknar av Elin Säfström




Att vara tonåring är inte helt lätt. Det där med att gå och vara lite smått förälskad, hamna i vänskapskonflikter och samtidigt ta hänsyn till Plikten. Ja Plikten med stort P måste Tilda minsta sagt ta hänsyn till. Och nu verkar det inte värre än att trollen i Stockholm har något firande för sig som kan äventyra vändsynen hos människorna och detta måste Tilda och hennes mormor se till att hålla under kontroll.

Visheten vaknar

Alltså... jag får återigen läsa en helt fantastisk bok om svenska naturväsen. Där är älvor, vittror, tomtar och troll i en salig blandning och med så stor fantasirikedom så jag fullständigt smälter. Jag älskar språket, beskrivningarna, humorn, ja helt enkelt de mesta med den här boken. 
Trollen får ta en stor del i de här boken och alla har vi ju en uppfattning redan innan om hur troll ska vara. Här är de precis sådana fast lite dummare, lite fulare och framför allt lite roligare. Det är väl kanske inte trollen i sig som är roliga men Tildas tankar om dem och de beskrivningar hon ger oss är väldigt roliga och vid dessa tillfällen skrattar jag högt.
Jag gillar också att jag får lära känna vittran lite närmare. Det är ett väsen som jag personligen inte har så stor erfarenhet av och då är jag ändå ganska så bevandrad inom naturväsengenren då jag tycker det är så roligt. Astrid Lindgrens vildvittror har jag i och för sig hört talas om men de är väsensskilda från vittran Storm som vi får lära känna i den här boken. Det där med att det kommer fram nya väsen som jag sen måste googla lite extra kring ger mig väldigt mycket i min läsning. 
Relationerna i boken är också intressanta. Jag blir ganska så glad medans jag läser att jag själv att passerat det där tonårsstadiet då man är egocentrerad, kär i tandrader och kompisarnas vara eller icke vara är hela ens existens. I den här boken tycker jag Tilda känns betydligt mycket mer sin ålder än i första boken och det gillar jag. 

Slutligen kan jag bara konstatera att jag hoppas att det kommer fler böcker om Tilda och alla rådare/naturväsen och att jag inte ska behöva vänta alldeles för länge.

Tack Gilla böcker/Lilla Piratförlaget för recensionsexemplaret.

Jag ger boken 4+/5 i betyg.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar