2017-10-01

Sammanfattning av september

Det har varit ytterligare en lugn läsmånad, då det helt ärligt känns som om jag inte fått till så mycket lästid alls. Men antalet böcker visar dock på att i alla fall lite måste ha blivit läst, även om det inte är i samma utsträckning som tidigare månader det här året.

Lästa böcker:
  • Isporten: Andra sidan av Jonna Berggren
  • Terroristerna av Sjöwall  Wahlöö
  • Helgeandsmordet av Jan Mårtensson
  • Visheten vaknar av Elin Säfström
  • Leona: Tärningen är kastad av Jenny Rogneby
  • Oraklets gåta av Rick Riordan
  • Calendar girl: Januari av Audrey Carlan
  • The Hate U Give av Angie Thomas
  • Vei. Bok 1 av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson
  • Drakguldet av Jan Mårtensson
  • Fasansfulla faster av David Walliams
  • Den ultimata föräldraguiden av Kodjo Akolor och Olga Nikrasova Akolor
  • Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson
Bildresultat för isporten andra sidanBildresultat för terroristerna sjöwall wahlööBildresultat för helgeandsmordetBildresultat för visheten vaknarBildresultat för leona tärningen är kastadBildresultat för oraklets gåtaBildresultat för calendar girl januariBildresultat för the hate u give svenska()Bildresultat för vei bok 1Bildresultat för drakguldetBildresultat för fasansfulla fasterBildresultat för den ultimata föräldraguidenBildresultat för skrik tyst så inte grannarna hör

Det har uppenbarligen blivit en väldigt blandad kompott både vad det gäller genre och ålderskategori böckerna varit riktade till. Har förmodligen läst årets sämsta böcker den här månaden men jag har med största säkerthet också läst årets allra bästa läsupplevelse - The Hate U Give som känns lite extra aktuell just precis nu med tanke på läget i Sverige och världen. Så undrbart bra.

Sammanfattning utifrån mina litterära mål:
  • Goodreadsmålet är nu avklarat (för tredje gången) och jag väljer nu att inte höja det. Skulle jag nå 200 böcker i år så skulle jag bli jättenöjd, och helt ärligt känns det absolut inte som en omöjlighet, men jag väljer att inte sätta det som mål.
  • Vad kommer till hyllvärmare så ser det illa ut den här månaden också. Jag skyller på att det har trillat in så vansinnigt många recensionsexemplar. Jag har inte heller hunnit läsa alla recex som kommit hem så nu stiger helt plötsligt siffran på olästa böcker igen. Det var inte så jag ville ha det.
  • Ännu ingen Virginia Wolf-bok läst i 3x3 utmaningen. Nästa månad får jag försöka klämma in något, även om jag inte har planerat för det.
Mitt mål för bloggen under september var först och främst att försöka recensera allt jag läst. Det har jag nästan lyckats med. Det är endast de fyra sista jag inte riktigt hunnit med ännu men jag ska försöka ge mig på dem snart.

2 kommentarer:

  1. Ser ut som en härlig mix av böcker, även om det är trist med dåliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mixen klagar jag verkligen inte på och det är roligt att prova nytt. Att dessutom ha läst en riktigt, riktigt bra bok väger lite granna upp för de där böckerna som inte riktigt passade mig.

      Radera