2017-11-09

Down Under av Johan Ehn



1987. Vid nitton års ålder flyr Jim Sverige och reser till Nya Zeeland. Där hoppas han att han ska kunna hitta sig själv. Han ska bo hos sin farbror och hans familj, men det dröjer inte länge förrän han hamnar på kollisionskurs med farbrodern som är väldigt strikt i sina värderingar. Han hamnar nu själv i ett land han knappt har lärt känna, utan någon att ty sig till och allmänt ganska så vilsen.

Down under

Det här är en riktigt vacker berättelse som värmer mig lite extra när jag lyssnar på den. Jim  är verkligen en karaktär jag knyter an till och hejar på genom boken. Det är också en sådan där bok där jag lite väntar mig att det värsta ska hända, men som någonstans visar på människors inbyggda godhet och att även om det finns personer i Jims närhet som verkligen beter sig som riktiga ägg så finner han ändå fler personer som han kan ty sig till och längs vägen hittar han verkligen en känsla för vem han är.
Det finns förmodligen massor mer som skulle kunna skrivas om den här boken trots att många hyllningar redans skrivits. Men jag nöjer mig trots allt med att be er läsa den. Eller gör som jag gjorde och lyssna på den. Det är Johan Ehn själv som läser in den och det ger ytterligare en dimension till läsupplevelsen.

Down Under får 4+/5 i betyg av mig.

Tack Gilla böcker/Lilla piratförlaget för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar